Det vackra och ovackra Sörmland

Bort med alla stora och skräpiga skyltar längs vägarna i Sörmland, skriver insändarskribenten. FOTO: LARS LINDQVIST

Bort med alla stora och skräpiga skyltar längs vägarna i Sörmland, skriver insändarskribenten. FOTO: LARS LINDQVIST

Foto:

Övrigt2018-01-24 22:16
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skyltar Alla håller säkert med om att vårt landskap Sörmland är vackert. Det sträcker sig från Östersjön med skärgården i öster mot väster med sjöar,­ ekhagar, slott och herresäten. I söder är gränsen Kolmården och Bråviken, i norr Mälaren och södra förorterna till vår huvudstad. Vilket fantastiskt landskap och natur att leva och bo i med den vita näckrosen och fiskgjusen som symboler för det vackra och levande.

Men!

Vad är det så som inte är så vackert?

Inget som naturen åstadkommit, utan människan! Samhället­ utvecklas i en rasande takt med ökad befolkning, dominerande kommersiell inriktning, inklusive ökade digitala möjligheter att förbättra, vinna, segra, finansiera och skaffa sig ­position – lika med makt. Detta oftast på naturens bekostnad. Man våldför sig på naturen för utveckling av samhället. Spränger berg, bygger på produktiv åkermark för snabba motorvägar och järnvägar osv. Allt i ett galopperande tempo. Då gäller att ta tillvara och ­bevara det som räddas kan ­eftersom det inte går att återställa det som en gång var natur och naturligt.

Nu till mitt egentliga ärende.­ Reklamskyltar ute i naturen längs de stora vägarna. Det är en skam och verkar vara ett obefintligt naturmedvetande hos berörda myndigheter – länsstyrelser, trafikverket, vägverket (om det fortfarande finns kvar?) företag och markägare att tillåta de där stora reklamplakaten ute i landskapet ibland med blinkade ljus, ibland med rullande text, uppställda på betongfundament, på bilsläp dekorerade husvagnar med reklamtext! De tycks också bli allt fler och fler.

I dagens läge finns så många andra möjligheter att marknadsföra sitt företag än på ­bekostnad av nedskräpning i naturen!

Hallå! Naturvårdsverket ... Håll Sverige Rent... Naturvårdsföreningar... Hembygdsföreningar... Länsstyrelser... LRF... EU... och markägare!

I bedömningen att tillåta reklamskyltar utmed vägarna är trafiksäkerheten viktigt. Bil­förarna får inte tappa fokus på körningen när de ska hinna lösa den tryckta texten och den rullande, det ena plakatet efter det andra.

Det gäller att läsa fort, hålla ett stadigt tag i ratten och lita på den som sitter bredvid.

Nä, nä ... det håller inte. Bort med alla stora och skräpiga skyltar och låt de små skyltarna med ”Loppis”, ”Butik” m fl få vara kvar. De stör inte

”eller vad tycker du?”