Klimat Apropå fredagens artikel om flyg/klimat (SN 4/1 2019). Skrämselartikeln i fredagens SN kanske påverkar en del att inte flyga. Visionärer och miljöentusiaster bugar och tackar säkert.
Icke insatta tycker nog att det är förskräckligt att ”flygens utsläpp på Nyköpingsflygplatsen motsvarar 700 000 ton koldioxid per år”. Eller detta: ”Utsläppen från Skavsta: 700 000 ton”.
Förklara i kommande artiklar att utsläppen gäller för hela resorna till olika flygplatser i Europa, det vill säga att utsläppen på Skavsta är endast en minimal del av totala utsläppen per resa.
Utsläppen på Skavsta ska redovisas rättvist och motsvara endast den tid flygplanen startar och landar på Skavsta – och det är inte 700 000 ton per år! I artikeln förleds man att tro att Skavsta och därmed Nyköpings kommun belastar klimatet enormt. Jämför gärna med utsläppen från SSAB i Oxelösund! SN ska ge läsarna hela bilden i sanning och inte skrika ut i rubriker att ”Utsläppen från Skavsta: 700 000 ton”. Många människor tror att allt som skrivs i pressen är sant vilket är förödande för trovärdigheten.
SN rekommenderas av att ge en total bild av flygutvecklingen i världen.
1) Beskriv hur flyget under många år kommer att öka globalt. Efterfrågan på flygplan i världen är enorm. Till exempel Kina kommer att öka flyget med minst 40 procent kommande åren. Då pratar vi om en ökning av åtskilliga miljoner årspassagerare i en miljardstat. Flygplanen räcker inte till och de köper allt som går att flyga.
2) Om vi i lilla Sverige av klimatskäl skulle lägga ner till exempel Skavsta flygplats, vad blir konsekvensen av detta? Jo, Ryanair och Wizzair lägger om sina flygrutter från/till andra europeiska destinationer.
3) Om, mot förmodan, Ryanair och Wizzair skulle gå i förlust och tvingas sälja alla sina flygplan, vad händer då? Jo, flygplanen köps direkt upp av operatörer i Asien, Sydamerika och Mellanöstern. Vad har då globala klimatet vunnet på denna rockad?
Det är trist att läsa SN när ni presenterar osanningar som får det att låta som sanningar.
Med vänlig hälsning,
Svar: Hej Lennart,
Det var många synpunkter som du hade och mycket är ju helt riktigt. Exempelvis sker mycket av flygens utsläpp uppe i luften och inte på plats i Skavsta, det ter sig ganska självklart. Vi nämner också exempelvis att effekten på klimatet blir större när utsläppen sker på hög höjd. Siffrorna som redovisas gäller alltså utsläppen från de flyg som startar och landar på Skavsta. Uppgifterna kommer, precis som redovisades i artikeln, från Chalmers tekniska högskola. Om man skulle redovisa utsläppen som görs inom kommunens gränser skulle ju även flygen som passerar över Nyköping till och från Arlanda räknas in och det skulle ju bli jättekonstigt.
Givetvis är det vårt jobb att redovisa hur stora utsläppen från flyget är, precis på samma sätt som vi många gånger har skrivit om de utsläpp som SSAB i Oxelösund står för.
Lennart Jonsson
reporter