Forskare vill ha dubbelt så många Systembolag

Flera av Sörmlands kommuner borde ha dubbelt så många Systembolag som i dag. Det hävdar samhällsforskaren Ola Thufvesson vid Lunds universitet.

Övrigt2018-02-11 12:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I Sörmland finns det i dag 14 Systembolagsbutiker och elva ombud. Eskilstuna kommun har tre butiker, Strängnäs, Flen och Nyköping vardera två medan Katrineholm, Gnesta, Vingåker, Trosa och Oxelösund har en butik var.

Dalarna, med färre länsinvånare än Sörmland, har 18, alltså fyra fler Systembolagsbutiker än Sörmland. Orättvist, kan tyckas. Helt logiskt utifrån Systembolagets filosofi, säger Systembolagets etableringschef Karin Willebrand.

‒Vi utgår från direktivet om att det ska finnas en butik i varje kommun. Och den ska ligga stadsnära. Utöver det så etablerar vi butiker i takt med befolkningsutvecklingen och urbaniseringen, säger hon.

Men det finns även andra faktorer som spelar in. Gästnätter, turism, handels- och pendlarindex exempelvis.

Att Idre i Dalarna, med knappt tusen invånare, har ett Systembolag är en direkt följd av att orten lockar många besökare.

Karin Willebrand berättar att Systembolaget ständigt får påstötningar från kommunerna om fler butiker. De allra flesta får nej men en handfull nya butiker slår upp varje år.

‒Å ena sidan handlar det om att vi ska vara tillgängliga för kunderna och erbjuda bra service. Å andra sidan har vi ett uppdrag om att minimera de negativa konsekvenserna av alkohol, säger hon.

I Eskilstuna har man i många år slagits för att få en fjärde butik. Katrineholm ligger dock sannolikt bättre till för att få sin andra. Huruvida Katrineholm eller någon av de andra växande kommunerna kan räkna med fler butiker inom kort är dock inget som Systembolaget vill avslöja.

‒Vi brukar inte gå ut med information om någon kommun ligger nära den teoretiska gränsen för en utökning, eller ens var gränserna går. Ingen kommun i Sörmland är just nu med på listan som styrelsen har att besluta kring, säger Willebrand.

Ola Thufvesson är filosofie doktor i samhällsgeografi och lektor på Institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet. Han har forskat inom platsutveckling och kreativitet och är kritisk till Systembolagets etableringsfilosofi.

‒Systembolaget stärker en kultur med externhandel och som leder till ökad biltrafik och taskig service i innerstäderna. Butiksplaceringarna styr handelsflöden och monopolet borde medföra att man tar ansvar på fler områden, som handel och stadsmiljö ur ett bredare perspektiv.

Ola Thufvesson vill se fler, men mindre, butiker i stora och medelstora städer.

‒Alla butiker behöver inte ha fullt sortiment, de skulle ändå kunna stärka fler stadsdelar. Man borde åtminstone kunna prova det i några städer och se vad som händer.

Han tror inte att fler småbutiker skulle öka totalkonsumtionen.

‒I dag lägger Systembolaget andra- och tredjebutiken vid stora handelsplatser, ofta granne med Coop eller Ica Maxi. Är det någon som tror att totalkonsumtionen minskar när Systemet ligger granne med en jätteparkering och stora handelslådor där kunderna är vana vid att storhandla?

Karin Willebrand, etableringschef på Systembolaget igen.

‒ Vårt primära uppdrag är inte hålla liv i det ena eller andra området. Vi ska heller inte skapa eller driva nya centrum. Många vill handla livsmedel i ett sammanhang där exempelvis öl och vin ingår. När vi tittar framåt så kan vi dock ana en trend. I de stora städerna vill folk handla mer bostadsnära. Det kan leda till andra, mindre, format, och vi är på väg att starta ett antal tester med externa upphämtningsställen, säger hon.

Sörmlänningarna köpte i fjol nästan 15 miljoner liter alkohol via Systembolaget och ombuden. Den enda varugrupp som minskade var alkoholfritt.

Systembolagets försäljning i Sörmland speglar till stor del länets befolkningsmässiga storlek i jämförelse med övriga län.

Sörmland, landets 13:e mest befolkade län, kommer också på 13:e plats när man jämför försäljningen av öl (7,45 miljoner liter) respektive sprit (569 000 liter). Vinkonsumtionen var jämförelsevis hög, sex miljoner liter, vilket gör Sörmland till det åttonde vintörstigaste länet.

Cider och blanddrycker säljer också bra i Sörmland och placerar länet på plats nio av 21. Cider och blanddrycksförsäljningen ökade med fem procent och mängden 569 000 liter är lika stor som den försålda mängden sprit.

Försäljningen av alkoholfritt minskade med två procent till i sammanhanget blygsamma 100 000 liter.

Systembolagets fem

1) Spendrups Bryggeri AB, bland varumärkena finns Spendrups, Norrlands guld, Mariestad och Krušovice, (sålde för 2,87 miljarder kronor)

2) Carlsberg Sverige AB, Carlsberg, Falcon, Staropramen och Pripps, 2,50 miljarder kronor

3) Altia Sweden AB, Blossa Glögg, O.P. Anderson Aquavit, Explorer Vodka, Grönstedts Cognac och Chill Out Wines, 1,99 miljarder kronor.

4) Giertz Vinimport AB, Canaletto Zinfandel, Villa Cafaggio, 99 Rosas Rosé, Bestheim Gewurztraminer Classic, 1,82 miljarder kronor.

5) Pernod Ricard Sweden AB, Absolut, Jameson, Ballantines, Chivas Regal, 1,51 miljarder kronor.