Försvunnet avtal i PR-kampanj för miljoner

Kampanjen "Bo i Nyköping" är flaggskeppet i kommunens marknadsföring. Men det finns en hel del märkligheter runt projektet, visar SN:s granskning: ►Miljoner i PR-arvoden – utan förklaring till vad man betalar för ►Avtalsbilagor som aldrig diarieförts ►Upphandlingar som aldrig gjorts – i strid mot reglerna.

Foto:

Övrigt2018-01-20 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Bo i Nyköping-kampanjen är välkänd i marknadsföringssammanhang, med de svartvita bilderna på Nyköpingsbor exponerade i Stockholms tunnelbana. Oppositionsrådet: "Hela den här affären låter väldigt märkligt"

Utöver månadsarvodet och bilagan finns det även regler för upphandlingar. En sådan regel är att om kostnaderna drar iväg, över 20 procent, så ska upphandlingen göras om. Det är verksamhetsansvariga som måste initiera det, enligt tillförordnad chef på upphandlingsenheten Göran Adolfsson.

Att Palaemona Mörner inte har initierat någon ny upphandling – trots att hon attesterat fakturor långt över 20 procent – förklarar hon med att hon inte kände till reglerna. Sammanlagt handlar det om 370 procent över upphandlingsanbudet för 2016, även om Mörner inte har attesterat alla fakturor.

Du skriver själv ramavtalsbilagor, men känner inte till den ramavtalsregeln?

– Jag har inte fått den uppgiften från upphandlingsenheten, säger hon.

Vad är grejen med "månadsarvoden"?

I fakturorna som Nordic brand reality har skickat varje månad sedan 2010, det vill säga så långt tillbaka som har SN granskat, finns inga uppgifter om vad bolaget vill ha betalt för. För 2017 var varje faktura på 85 000 kronor. Det står bara "månadsarvode" och vilken månad det gäller.

Göran Adolfsson, tillförordnad chef för upphandlingsenheten, anser att det inte är ett normalt förfarande. Antalet timmar och vad saken gäller är grunden.

I de två diarieförda ramavtalen som upprättats av upphandlingsenheten och som SN granskat finns inga formuleringar om månadsarvoden.

I ramavtalet från 2012 finns en bilaga om arvode med timpriser, men inget om månadsarvoden.

I avtalet från 2016 finns inte ens en diarieförd bilaga. Kommunikationschef Palaemona Mörner har skickat en kopia på bilagan till ramavtalet 2016 (se bild) och påstår att det finns en för 2012 också. Bilagan är inte signerad av upphandlingsenheten utan av Mörner själv, något som inte heller är ett normalt förfarande.