Ostlänken ”Skavstastationen är inte till för pendlare” säger Urban Granström (s), Kommunstyrelsens ordförande i Nyköping, i SN 16/9! Vafalls Granström? Hur tänker du? Ska stationen i Skavsta inte vara användbar för oss som bor i Nyköpings kommun för att i framtiden pendla till Bryssel, London, Paris, Stockholm med fler platser? Hur tänker du? Illustrationerna i SN var tänkvärda!
Planer finns nu för att bygga ny räls för tåg, den så kallade Ostlänken. Planer finns naturligtvis INTE hur operatörerna ska trafikera denna räls! Det bestämmer operatörerna då rälsen är lagd! Alltför många ”beslutsfattare” pratar i termerna ”halvtimmestrafik”, ”tågen stannar i Skavsta”, ”tågen stannar inte i Skavsta” med flera uttryck som operatörerna, av naturliga skäl, inte kan och vill binda sig vid idag!
Det Nyköpings kommunledning bör ägna sig åt är ”Vad är bäst för människorna i Nyköpings kommun?”!
Eftersom det nu är att lägga räls för tåg som ska trafikera dem 2030,2050, 2060 och därefter är det ju lämpligt att inte begränsa möjligheterna redan från början!
Förslag: Planera för en station vid Skavsta där ”höghastighetsrälsen” finns på ena sidan av perrongen och en bibana med förbindelse med Nyköping/Oxelösund finns på den andra sidan av perrongen! Då finns möjligheter för handlingsfrihet för nyköpingsborna oavsett om de bor i centralorten eller på landsbygden att åka ”höghastighetståg”, pendeltåg eller flyg från Skavsta! Vilken häftig utveckling det kan bli!
Gör INTE som då Svealandsbanan projekterades: ” Det behövs under överskådlig tid bara enkelspår”. Surt sa räven! Redan nu kompletteras där med dubbelspår till stora extrakostnader! Dunkelt tänkt från början!
Vid Skavsta finns ju dessutom stora möjligheter att parkera bilen oavsett om man är stadsbo eller lantis för i staden finns ju inte de möjligheterna utan där ska man ta cykeln!
Lycka till! För det här är ju inte främst ett litet projekt för oss som lever nu utan för många kommande generationer! Eller?
Med glimten i ögat i ett seriöst ämne!
Lars Waern