Hoppas på nya vanor hos barn - föreslår digitalisering av förskolan

Barn är allt mer uppkopplade på nätet. Nu föreslår Skolverket en utökad digitalisering av förskolan för att öka barns medvetenhet runt digital teknik. – Vi tror att det inte alltid är så genomtänkt hemma. Det tittas mycket på film och blir lätt passivt. Vi hoppas barnen kan ta med sig andra vanor hem från förskolan, säger Christian Magnusson vid Skolverket.

Med rätt hjälpmedel kan även små barn träna logiskt tänkande och enkel programmering.

Med rätt hjälpmedel kan även små barn träna logiskt tänkande och enkel programmering.

Foto:

Övrigt2017-03-18 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De små barnen är allt mer uppkopplade på nätet. En av tre tvååringar är uppkopplade på internet dagligen. Häften av alla treåringar tittar på tv eller video dagligen.

När Skolverket nu föreslår en ökad digitalisering i förskolans beror det mycket på att barn tar allt mer del av digital teknik och att samhället använder tekniken i många olika sammanhang.

– Barnen ser vad vi vuxna gör. Förskolan kan öka medvetenheten runt det. Vi behöver hjälpa barnen med att peka på att mycket i vår vardag styrs av digital teknik, säger Christian Magnusson.

Men det handlar även om att förbereda barnen inför framtida skolgång.

– Anledningen till att vi lämnar det här förslaget är för att vi ser hur stor skillnad det är mellan olika förskolor i dag. Det finns de som aldrig möter digital teknik i förskolan, de som inte använder det särskilt bra och de som är riktigt duktiga på det, säger Christian Magnusson.

Samtidigt vill Christian Magnusson påpeka att det inte handlar om prestation.

– Vi vill inte göra en skola av förskolan. Det ska vara på barnen nivå. De ska erbjudas det här helt utan prestationskrav, säger Christian Magnusson.

Skolverket vill inte gärna konkretisera hur förskolorna ska jobba, utan lämnar det till förskolorna själva, men ger ändå några exempel på hur det skulle kunna se ut om förslaget går igenom.

– Det kan handla om att prata med de lite större barnen om konsekvenserna av att ta bilder och sprida på sociala medier till att barnen själv tar bilder och skapar enklare texter. Eller att spela med digitala instrument på paddor, säger Christian Magnusson.

Det viktigaste är att det finns en pedagogisk tanke bakom verksamheten.

– Avsikten är inte att passivisera barnen genom att sätta dem i ett hörn med en padda. Det ska finnas en pedagogisk idé om varför barnen ska använda den digitala tekniken, säger han.