Politik Rättviksmodellen, där kommunal tillsyn faktureras i efterhand, gick från att vara utskälld till att bli föredöme för kommuner som vill förbättra kommunikationen med sina företagare.
Modellen är döpt efter Rättvik som fick kämpa i nio år för att få det som från början var ”olagligt” att i stället bli rekommenderat arbetssätt i tillsynsärenden. Kommunen slopade förskottsbetalningarna för en tillsyn som ibland inte ens utfördes, och ersatte den med en rådgivande dialog och faktura i efterhand.
Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) var till en början kritiska, liksom Livsmedelsverket, som granskade Rättviks kommuns tillsynsarbete. Vändningen kom när man fick stöd av bl.a. organisationer som Visita, Svensk Handel, LRF och Svenskt Näringsliv.
Dåvarande landsbygdsministern Eskil Erlandsson (C ) kom på besök och lovordade kommunen, vilket ledde till att Livsmedelsverkets instruktion ändrades från att enbart ”värna konsumentens intresse” till att ”även värna välmående livsmedelsföretag”.
Eskil Erlandsson gav också Statskontoret i uppdrag att utvärdera avgiftsmodellen. De kom fram till att efterhandsbetalning är att föredra eftersom det ökar tilltron till kontrollen. I stället för att vara det svarta fåret i kommunvärlden blev Rättvik bäst i klassen.
Efterfrågan på mera information och kunskap bland landets kommuner har lett till att man bildat en ekonomisk förening, Tillväxt & Tillsyn, där kommuner som anammat arbetssättet samverkar och personerna bakom modellen åker runt och föreläser.
Även Oxelösunds kommun borde börja tillämpa Rättviksmodellen, där kommunal tillsyn faktureras i efterhand. En åtgärd som sannolikt skulle gillas av företagarna och därmed bidra till ett ännu bättre företagsklimat.
Bo Höglander Gruppledare, Centerpartiet i Oxelösund