Inrätta kommunala medborgarkontor för digitala tjänster

Inrätta digitala medborgarkontor, där människor som är ovana att gå ut på nätet kan få hjälp att utföra olika ärenden, föreslår insändarskribenten. FOTO: FREDRIK SANDBERG / TT

Inrätta digitala medborgarkontor, där människor som är ovana att gå ut på nätet kan få hjälp att utföra olika ärenden, föreslår insändarskribenten. FOTO: FREDRIK SANDBERG / TT

Foto:

Övrigt2017-11-17 16:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nättjänster Ett kommunalt medborgarkontor dit vi kan gå och få digitala ärenden utförda av professionella, e-legitimerade tjänstemän. Det handlar inte om sociala medier eller underhållning, utan de alltfler vardagstjänster som kommuner, landsting och staten näst intill kräver av oss medborgare att sköta via nätet. Vi är väldigt många som varken kan eller vågar utföra dessa nättjänster. Varje dag är det ju förstasidesnyhet om hur mer och mer brottslighet försiggår på nätet.

Banker och Seniornet hjälper, men varför inte kommunerna?

Så tryggt det vore att kunna få till ett medborgarkontor – eventuellt i samma lokal som försäkringskassan eller biblio­teket – och få hjälp med våra tjänster och där få en kopia och/eller kvitt på utförd tjänst.

Det skulle även vara obligatoriskt för kommunerna att även erbjuda oss äldre IT-undervisning.

Är inte detta ett kommunalt ansvarsområde? Som det nu är måste vi mot höga kostnader anlita företag för dessa tjänster.

Birgitta Malmqvist