Skavsta Jag reagerar mot det du skrev i din spalt måndagen den 20 mars angående Skavsta och de eventuella följderna av införandet av en flygskatt. Det jag reagerade mest över är vad du skriver om Ryanair och flygplatsen Skavsta.
För det första finns det fortfarande inget beslut i riksdagen att en flygskatt skall införas. Jag delar din uppfattning om att den inte kommer att påverka klimatet ett enda dugg utan det är ett sätt för regeringen att få in mera skattepengar.
Varför tror du att det är sannolikt att Ryanair går i taket om skatten införs? Hur vet du att Ryanairs utbud kommer att påverkas i negativ riktning? Att ett antal lågprisavgångar från Sverige och Nyköping läggs ner samt att i det mest drastiska scenariot lämnar Ryanair Skavsta helt?
Du Olof Jonmyren kanske sitter inne med kunskaper som vi läsare inte har om hur Ryanair kommer att reagera om flygskatten införs. Om inte anser jag det farligt att i din roll spekulera om vad som kan hända. Genom din spalt kan du väcka oro framförallt för dem som har sina arbeten knutna till Skavsta flygplats.
Jag för min del delar insändarskribenten Kajsas uppfattning att ingen eller ytterst få kommer att avstå en flygresa från Skavsta bara för att biljettpriset, om skatten införs, höjs med föreslagna 80 kronor.
Hans Andersson
Svar:
De här farhågorna finns i de yttranden som har lämnats till regeringen, även från Nyköpings kommun. Erfarenheterna från Norge är ett exempel, där Ryanair sade upp sitt avtal med flygplatsen Rygge nära staden Moss, ett Oslos Skavsta.
Olof Jonmyren