Ostlänken När frågan om Ostlänkens dragning förbi Nyköping nu åter ifrågasätts vill jag än en gång påpeka att grunden till Trafikverkets sena planändring med all säkerhet är att Arlandas ägare Swedavia inte vill ha konkurrens från Skavsta.
Att ändringen skulle ge många fler snabbtåg på sträckan är, som Urban Granström påpekar i SN (23/8), rena fantasier.
När däremot Swedavia vill hindra Skavstas utveckling rycker Trafikverket in. Swedavia och Trafikverket är såta vänner och när Swedavia känner konkurrens får Trafikverket bistå och minska hotet, anser jag.
Att Skavsta är en tillgång vad gäller landets infrastruktur bedöms i dessa kretsar som tämligen ointressant, vilket även verkar gälla för infrastruktursministerns intresse angående Skavstas framtid. Trots att Skavsta kan bidra till att minska trafikkaos i Stockholmsregionen, minska miljöpåverkan och har en viktig funktion som reservflygplats till Arlanda.
Jag finner det underligt att den verkliga orsaken till Trafikverkets rockad inte lyfts i debatten.
Nilsson