Skolan Emil Ahmadi (MUF) har argumenterat för ett maktskifte för en bättre skola. Han vill ha ett tydligt kunskapsfokus, men han saknar själv kunskap om skolan. Vi får veta hur saker är enligt ”en kompis”. Vi får veta om lektioner i ishockeyhallen utan att veta kontexten. Han vill införa ordningsbetyg men det finns ingen forskning som pekar på att elever ändrar beteende på grund av ett betyg. Sedan kommer det vanliga om friskolor. Det finns ingen forskning som visar att något har blivit bättre med friskolor. Detta påpekades i SN för en månad sedan. De två största bedriften som friskolor har lyckats med är segregation och betygsinflation.
Detta finns att läsa om i många studier. Till och med ordförande för MUF erkände problem med friskolor. Nej, Emil du bör ta till dig kunskap innan du uttalar dig. De vanliga flosklerna räcker inte. Du är dock inte ensam. De flesta som uttalar sig har ingen kunskap: politiker, journalister och diverse tyckare.
Läs forskningen och Skolverkets publikationer.
En lärare