Mätningar av skolresultat riskerar att bli missvisande

På Nyköpings högstadium får alla elever plats oavsett bakgrund. FOTO: ANNELIE DANLING BRASH

På Nyköpings högstadium får alla elever plats oavsett bakgrund. FOTO: ANNELIE DANLING BRASH

Foto:

Övrigt2018-04-19 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skolan I de mätningar som gjorts kring elevernas resultat på Nyköpings högstadium ­behöver resultaten jämföras med andra skolor som har liknande förutsättningar annars riskerar resultaten att bli missvisande. Nyköpings högstadium tar emot samtliga elever, oavsett kön, etnicitet, kultur och bakgrund. Nyköpings högstadium är en skola för alla. Nyköpings högstadium tar emot fler utlandsfödda elever än riket. Skolan har även fler pojkar än flickor samtidigt som föräldrarnas utbildningsbakgrund är lägre än i riket. Dessa faktorer innebär att skolan måste jobba hårdare, mer fokuserat, mer forskningsinriktat och att ­pedagogerna ständigt måste finna modeller i praktik och ­teori för att komma framåt i skolutveckling och resultat.

Nyköpings högstadium jobbar framåt och skolan har minskat skillnaden mellan pojkar och flickors skolresultat och vi har högre resultat än riket för gruppen utlandsfödda. Alla pedagoger jobbar aktivt med Lärlyftet och med kollegial handledning där pedagogerna lär av varandra i diskussion och analys.

Skolan jobbar aktivt med samtliga nyanlända elever i värdegrund och kunskapsutveckling samt försöker skapa den bästa basen för att förstå Sverige, vår värdegrund och hur vi ser på kunskap. Att vara en skola som tar emot samtliga elever ställer stora krav på personalen.

Det kräver att man tar emot samtliga elever utifrån deras­ förförståelse och att man ständigt tittar på det demokratiska­ uppdraget för att forma morgondagens samhälle­ ­vilket det tydligt står i våra styrdokument­ att vi ska göra. Om verksamheten lyckas med detta samtidigt som alla jobbar med de utmaningar skolan har utifrån elevunderlaget så kommer detta skapa ett samhälle där alla får vara med, ett samhälle där inte en norm gäller, ett samhälle där vi lär av varandra i mångfald. I de mätningar som görs av Nyköpings högstadium måste alla dessa incitament tas med annars blir det djupt orättvist och missvisande särskilt för de pedagoger som sliter med att skapa ett starkare samhälle med kunskap i fokus.

Annelie Danling Brash Jonathan Brash