Mod, nyfikenhet och höga förväntningar kan bana vägen

Övrigt2018-02-01 19:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skola Under hela min lärargärning har jag på olika sätt och på olika platser arbetat med inkludering av elever i samtal med dem och deras föräldrar. Jag ser samma mönster i alla grupper, vare sig det gäller funktionsnedsättning, språkstörningar, nyanlända elever. Alla vill vara en del av samhället, alla vill ingå i en grupp, alla vill tillhöra, alla vill vara med. Jag har sett utanförskapet och dess gissel på nära håll. Jag har sett frustration, besvikelse, ilska och tårar av att inte nå fram i samtalet, att inte bli förstådd och att inte få vara med utifrån sina förutsättningar och behov.

På Nyköpings högstadium i mitt arbete med nyanlända träffar jag elever och föräldrar i samtal som gör att jag förstår, i samtal som gör att jag kan ta ett steg till för att mötas i mitten, i samtal där skyldigheter och rättigheter banar vägen för ökad tolerans och kunskap, i samtal där jag som människa och medmänniska har modet att även tala om det som är svårt, samtal där jag ställer krav och kräver en lösning. När jag tillsammans med “mina” studiehandledare från olika kulturer går vidare blir inga frågor för stora eller för svåra, frågorna ställs av äkta nyfikenhet och i en önskan att förstå för att kunna gå vidare i ny kunskap och mognad.

När man i nära samarbete skapar tillit, respekt och relationer som bär uppstår magi och tillsammans vågar vi gå vidare mot nya möten och insikter. I alla inkluderande sammanhang krävs möten och en mångfald av människor från olika bakgrund. För att utanförskapets gissel ska brytas behöver vi mötas i denna mångfald. Vi behöver mötas från myndigheter, näringslivet, politiker, skolor, arbetsplatser för att tillsammans skapa en möjlighet för alla människor att få vara med på riktigt i samhället. Vi behöver vara modiga och nyfikna, vi behöver dela med oss och vi behöver skapa mötesplatser för alla i nya modeller. Arbetet med våra nyanlända på Nyköpings högstadium går från klarhet till klarhet. Med mod, nyfikenhet, höga förväntningar banar vi vägen.

Annelie Danling Brash samordnare/förstelärare för nyanlända och lärande på Nyköpings högstadium