På en hylla i ett av klassrummen på Gripenskolan står en maskin och arbetar med systematiska rörelser. Successivt träder ett mönster fram i den svarta plastbiten.
Vi står mitt i tillverkningsprocessen av UF-företaget Can Sils uppfinning – ett plastlock med sil som sätts på konservburken innan vattnet hälls av.
Det är teknikstudenterna Amanda Sjöberg, Hampus Regner, Fredrika Jonsson och Emma Corselli som ligger bakom locket. De går i årskurs tre på Nyköpings gymnasium med inriktning design- och produktutveckling och lär sig om entreprenörskap sedan i höstas. Genom Ungt företagande, en rikstäckande förening som främjar eget företagande bland unga, läser de en kurs där de får lära sig hur man startar, driver och avvecklar ett företag under ett läsår.
Företagsidén tog de fram tillsammans som en lösning på ett vardagsproblem.
‒Många använder konservlocket, men då kan man skära sig. Och med vårt lock tappar man inget av innehållet, säger Fredrika Jonsson.
Med hjälp av olika program i datorn har de designat sitt fiffiga lock, som tillverkas i 3D-skrivaren som de själva har programmerat. Locken som kostar tio kronor styck att producera, säljer de sedan vidare för 40 kronor.
Sedan de började utveckla produkten i höstas har de testat olika typer av plast och metoder. Första locket tog fyra timmar att tillverka. Nu tar det knappt tre timmar för 3D-printern för att göra färdigt produkten, som består av nedbrytbart material.
Teknikläraren Michael Arpnäs har handlett UF-företagare i 15 år. Genom åren har han sett många idéer bli till sålda produkter. En av de största förändringarna är teknikutvecklingen. Med moderna program och ritverktyg kan produkten modelleras bättre i förväg, både visuellt och måttmässigt, berättar han.
‒Digitala metoder har gjort det möjligt att göra en bra plan. Förutsättningarna har blivit enklare, säger Michael Arpnäs.
Hittills har Can Sil främst sålt sina lock på julmässan, på sociala medier och genom ett samarbete med en mataffär.
Om de väljer att driva vidare affärsidén efter studenten har de inte bestämt ännu. Men oavsett ekonomisk vinst har de blivit en erfarenhet rikare av företagandet.
‒Vi har fått en positiv bild av att driva företag i framtiden, säger Hampus Regner.
Just nu ligger fokus på att nå långt med sin produkt på vårens mässor och teamet har redan vunnit pris för bästa monter på en mässa före jul.
Den 18 mars är det dags för regionens stora UF-mässa i Strängnäs. Går man vidare därifrån hägrar SM.