Landstinget Sörmland, Regionförbundet Sörmland och kollektivtrafikmyndigheten har från och med nästa år gått samman i en enda ny organisation, Region Sörmland. Tanken är att man blir en starkare part i förhandlingar med stat och andra organisationer. Dessutom hoppas både politiker och tjänstemän på mindre byråkrati i och med ett enda direktvalt fullmäktige med självständiga nämnder.
Gnestapolitikerna har nu fått tycka till om samverkan som det råder en positiv syn kring regionbildningen. Men först måste kommunikationerna i Gnesta prioriteras och utvecklas. "Gnesta kommun anser att regionen måste arbeta för utveckling av västra stambanan, riksväg 57 och Skavsta flygplats för såväl person- som godstrafik."
– Skavsta bör kanske inte lyftas fram i en tid när vi bör flyga mindre, menade Lena Staaf (V).
Något som varken hon eller Carl Werner (MP) fick gehör för som ville plocka bort just Skavsta i sammanhanget kring Sörmlandsstrategin.
I svaret till Landstinget Sörmland som tagit initiativ till regionbildningen påpekas även att men ser positivt på att primärvården bör ha öppet på kvällar och även förlängda öppettider under helger.
Gnesta kommun saknar dock en mer detaljerad beskrivning kring kompetensförsörjning, bredband och infrastruktur exempelvis. Även om hälso- och sjukvården i Sörmland blir den enskilt största uppgiften för regionen önskar Gnesta att de områden där kommunerna har samverkande uppgifter beskrivs i bredare och mer beskrivande ordalag.
Trots att Lena Staaf (V) krävde en återremiss av det idrottspolitiska programmet eftersom det "saknas en jämställdhetsanalys" så klubbades även det idrottspolitiska programmet igenom efter votering.