Sänkningen av Brunnsgatan kommer att kosta

Övrigt2017-03-06 17:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Resecentrum Varför skall kommunen tillåta höga tunga fordon rakt in i centrala Nyköping? Det finns två infarter från E4 som medger full fri höjd. Höga bussar till resecentrum bör kunna stanna norr om järnvägen och då behöver inte Brunnsgatan sänkas i den omfattning som föreslås.

En trågkonstruktion, vattentät betongkonstruktion, som nu föreslås kommer att kräva investering på minst 50-100 miljoner kronor eller mera? Flytta resecentrum något längre österut så att uppgång till plattformen kan möjliggöras öster om Brunnsgatan.

Lägg bussdepån/bussterminalen och parkering på det område som i översiktsplanen kallas ”Aktivitet mötesplats”/Folkungavallen. Se till att bussar kan stanna på Brunnsgatan intill uppgångarna för tågtrafikanterna och att det blir en enkel och snabb logistik för busstrafiken.

Trafikanterna slipper att ­passera Brunnsgatan som ­kommer få en ökad trafik till minst 20–25 000 fordon per vardagsdygn och det ­kommer bli stora framför allt säkerhetsproblem att korsa Brunnsgatan.

Det tredje spåret kommer medge att 20-30 godståg per dygn kan dundra genom Nyköpings tätort/resecentra och det kan/borde flyttas längre västerut.

Den fördjupade översiktsplanen för Nyköpings tätort borde fördjupas ytterligare för området kring resecentrum så att en samlad helhetssyn redovisas för Folkungavallen/Kråkberget och Nöthagen/Högbrunn.

I den fördjupade översiktsplanen redovisas en ny gång- och cykelväg längs norra sidan av järnvägen med ny bro över Nyköpingsån vilket skulle betydligt öka tillgängligheten och säkerheten till resecentrum. Numera påstår kommunen att en ny gång- och cykelväg med bro över Nyköpingsån inte är möjlig med hänsyn till intrång på Folkungavallen.

I järnvägsutredningen för Ostlänken redovisas ny bro över Nyköpingsån norr om ­befintlig bro. En spårflyttning norrut, enligt järnvägs­utredningen för Ostlänken, vid ­Nyköpingsån/Folkungavallen­ innebär att delar av bron över Brunnsgatan kan byggas ­innan gamla bron rivs och ­såväl Brunnsgatan som järn­vägen kan trafikeras under bygg­tiden.

Magnus Axelsson