Resecentrum Varför skall kommunen tillåta höga tunga fordon rakt in i centrala Nyköping? Det finns två infarter från E4 som medger full fri höjd. Höga bussar till resecentrum bör kunna stanna norr om järnvägen och då behöver inte Brunnsgatan sänkas i den omfattning som föreslås.
En trågkonstruktion, vattentät betongkonstruktion, som nu föreslås kommer att kräva investering på minst 50-100 miljoner kronor eller mera? Flytta resecentrum något längre österut så att uppgång till plattformen kan möjliggöras öster om Brunnsgatan.
Lägg bussdepån/bussterminalen och parkering på det område som i översiktsplanen kallas ”Aktivitet mötesplats”/Folkungavallen. Se till att bussar kan stanna på Brunnsgatan intill uppgångarna för tågtrafikanterna och att det blir en enkel och snabb logistik för busstrafiken.
Trafikanterna slipper att passera Brunnsgatan som kommer få en ökad trafik till minst 20–25 000 fordon per vardagsdygn och det kommer bli stora framför allt säkerhetsproblem att korsa Brunnsgatan.
Det tredje spåret kommer medge att 20-30 godståg per dygn kan dundra genom Nyköpings tätort/resecentra och det kan/borde flyttas längre västerut.
Den fördjupade översiktsplanen för Nyköpings tätort borde fördjupas ytterligare för området kring resecentrum så att en samlad helhetssyn redovisas för Folkungavallen/Kråkberget och Nöthagen/Högbrunn.
I den fördjupade översiktsplanen redovisas en ny gång- och cykelväg längs norra sidan av järnvägen med ny bro över Nyköpingsån vilket skulle betydligt öka tillgängligheten och säkerheten till resecentrum. Numera påstår kommunen att en ny gång- och cykelväg med bro över Nyköpingsån inte är möjlig med hänsyn till intrång på Folkungavallen.
I järnvägsutredningen för Ostlänken redovisas ny bro över Nyköpingsån norr om befintlig bro. En spårflyttning norrut, enligt järnvägsutredningen för Ostlänken, vid Nyköpingsån/Folkungavallen innebär att delar av bron över Brunnsgatan kan byggas innan gamla bron rivs och såväl Brunnsgatan som järnvägen kan trafikeras under byggtiden.
Magnus Axelsson