Resecentrum Nyköpingsborna har nu fått ta del av förslaget till resecentrum och har getts tillfälle att kommentera det.
Förslaget verkar enligt mitt tycke ganska tilltagande till sin utformning. Där finns gott om cykelställ, promenadvägar, gångtunnlar och plats för stadsbussar. Man förutsätter att resenärerna ska gå, cykla eller åka kollektivt till stationen. Bilen ska lämnas hemma. Men är det så föräldrar vill ha det när de ska ta barnen till skola och/eller förskola på morgonen för att sedan själva ta sig till resecentrum för att pendla till jobbet. Jag tvivlar.
Antalet parkeringsplatser blir begränsat, och de som finns tillgängliga kommer att ligga utspridda på flera ställen, om jag förstår saken rätt. Man tvingas köra runt för att leta upp en plats. Det ökar det trafikkaos som man räknar med ändå. Man talar om trafikinfarkt. Kan problemet lösas på något sätt?
Ett alternativ till det presenterade förslaget vore att låta samtliga tåg gå via Skavsta och slopa det planerade resecentret och i stället förlägga detta vid den nuvarande busstationen och TGOJ-banan. Denna kunde sedan utnyttjas för en snabbpendel till Skavsta och i andra änden till och med utsträckas till Oxelösund. I anslutning till pendeln ordnas en större parkeringsplats ute vid Skavsta. Stadsbussarna kan disponera befintliga platser vid busstationen medan plats för linjebussar ordnas på västra sidan om TGOJ-banan. På så vis behöver inte dessa trängas med övrig trafik i centrum och på den hårt trafikerade bron över järnvägen. Med en väg från den nya rondellen vid Kungsladugård förbi 52-an och parkeringsplatsen till Skavsta skulle man dessutom befria centrum från all biltrafik väster och söderifrån till resecentrum. Förutom att förslaget bör innebära en väsentligt billigare lösning på resecentrumproblemet tror jag att det ger en tidsvinst för dem som vill ta bilen till tåget jämfört med det presenterade förslaget. Viss tid tillkommer för dem som åker från resecentrum.
Hans Nilsson