Tänk inte bara på att bromsa i halkan

En skicklig förare med lite slitna däck är vida säkrare än en dålig med sprillans nya däck, skriver insändarskribenten.  FOTO: JOHAN NILSSON/TT

En skicklig förare med lite slitna däck är vida säkrare än en dålig med sprillans nya däck, skriver insändarskribenten.  FOTO: JOHAN NILSSON/TT

Foto:

Övrigt2018-09-29 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafiken Anders ”Ante” Gustavsson, den 5 oktober ­skriver du om betydelsen av däck som förvisso är av vikt men tillnärmelsevis inte så betydande som allmänt sägs. Det talas om bromssträckor hit och bromssträckor dit.

Vi nalkas nu halkans tid. Avgörande är främst förarens förmåga att hantera bilen, tänka framåt, förutse vad finns runt hörnet, köra i vinter- väglag med prio halka, god uppsikt framåt, bakåt och åt sidor innebärande isfria ­rutor runt om samt inte minst – absolut fokus på trafik och omgivning. Stäng av datorn i bilen!

Jag har upplevat åtskilliga incidenter och klarat de ­flesta främst genom att styra undan­ faran samtidigt med retar­dation av hastighet.

Bromsning halt väglag genererar nära nog undantagslöst sladd och då förlorar du kontrollen över bilen. Andra bra sätt är snöbromsen och diket vilket räddat mig flera gånger. Bättre ner i diket än kollision eller köra på någon.

Tjatet om bildäck invaggar på tok för många i falsk säkerhet med olyckor som logisk följd vilket vi tragiskt upplever i trafiken. Endast bromsa innebär ofta att fara för olycka förvärras.

En skicklig förare med lite slitna däck är vida säkrare än en dålig med sprillans nya däck.

Sagt av en med körkort i mer än 60 år, mycken tid bakom ratten och med sådär 50 skadefria år i försäkringen.

Väl mött på vägen.

Lars Blomqvist