Resecentrum Det som gör mig mycket förvånad är att det inte finns några uppgifter i detaljplanebeskrivningen eller i dokumenten tillhörande planen om hur många bil-, gång- och cykeltrafikanter som ska till resecentrum för att åka tåg under ett vardagsdygn. Det borde väl vara en av grundbultarna i planarbetet hur många trafikanter det kommer till resecentrum och varifrån! Framför allt en framtida trafikantprognos med inriktning på år 2050/2060 borde ligga till grund för att skapa ett långsiktigt hållbart resecentra.
Tillgängligheten till rese-centrum borde redovisas i form av beräkningar av restider för tågtrafikanterna till/från centrat, uppdelat på trafikantgrupper och med start i olika områden i tätorten. Man kan hoppas på att det blir bättre än i dag men det troligaste är att tillgängligheten blir sämre för såväl bilister som gång- och cykeltrafikanter till resecentrum. Resandeundersökningen av tågtrafikanter från 2014 visar på att ca 10 procent av tågtrafikanterna kommer med buss. Resterande 90 procent kommer till fots (40), cykel (10) eller med bil (40).
För biltrafiken tas 100 parkeringsplatser bort. Trafiken på Brunnsgatan kommer att öka till minst 20 000–25 000 fordon per vardagsdygn och det kommer bli stora problem att korsa Brunnsgatan. Hur många olyckor med skadade gång- och cykeltrafikanter kommer detta medföra? En upp- och nedgång till perrongen öster om Brunnsgatan borde väl vara en självklarhet när de flesta trafikanterna kommer från områden öster därom. Om Nyköpings resecentrum utformas för att vara ett långsiktigt hållbart resecentra med ökad tillgänglighet måste kommunen utvidga planeringsarbetet kring resecentrum och omfatta framför allt en helhetssyn för bland annat gång-, cykel- och biltrafikanter.
Planeringen av Nyköpings resecentrum bör göras om. Alternativa utformningar och lägen bör studeras för resecentrum och där konsekvenser, investeringskostnader och samhällsekonomiska beräkningar och nyttor redovisas för respektive alternativ.
Magnus Axelsson