– Till att börja med är det inte helt lätt att dra gränsen mellan sponsring och reklam. Det är inte ovanligt att detta går i varandra, säger Cecilia Höglund, relativt nytillträdd vd för Trobo.
2015 lade Trobo cirka 110 000 kronor på sponsring. Eftersom samarbetsavtal saknats så har det i vissa fall inneburit en reklamskylt för Trobo men inte alltid, berättar Cecilia Höglund.
– Under åren har Trobo även sponsrat projekt av typen Stoppa nätmobbingen visserligen hedervärda men utanför kommungränsen. Där tycker jag att vi bör dra en gräns åtminstone.
Förra året uppgick sponsringssumman till 45 000 kronor vilket motsvarar ungefär 2-4 promille av Trobos driftkostnader. Orsaken till minskningen är att sponsringen nu begränsats till ett fåtal lokala idrottsföreningar där Trobos namn får någon form av reklamplats i utbyte.
Enligt Cecilia Höglund finns ingen tydlig policy så nu ser man över sponsringen.
– Vi vill ha mer fokuserade insatser med viss spridning. Trobo ska utarbeta en inriktning och en idé om vad vi ska satsa på och när men där är vi inte ännu.