Unga företagare visade upp sina bästa alster

Flera Nyköpingsungdomar visade framfötterna på Ung företagsamhet Södermanlands regionala mässa i Strängnäs.

Bär it består av från vänster; Robin Lekander, Joakim Birgegård, Ludvig Karlsson och Filip Falk.

Bär it består av från vänster; Robin Lekander, Joakim Birgegård, Ludvig Karlsson och Filip Falk.

Foto:

Övrigt2017-03-18 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

127 företag med totalt 420 elever från nära alla av Sörmlands gymnasieskolor samsades om utrymmet i hallen. Tanken med Ung Företagsamhet är att ge ungdomar bra erfarenheter inför arbetslivet och en chans att öva på sin kommunikation, kreativitet och sätta goda tankar till handling. De startar ett företag, driver och utvecklar det men ska även avveckla det.

Gänget bakom Bär It, Ludvig Karlsson, Filip Falk, Robin Lekander och Joakim Birgegård är elever på Gripenskolans program för design och produktutveckling.

‒Vi tillverkar bärkassehållare. Det är en ganska enkel design men många har upplevt det som ett problem med att det skär in i händerna och inte är bekvämt. Vi gör en egen design och tillverkar allt utom nyckelringarna och all vinst går till Barncancerfonden, säger Joakim Birgegård som kläckte idén efter att själv upplevt sagda problem även om den största målgruppen är äldre.

‒Vi har en legitimerad sjukgymnast som gett oss intyget att bärkassehållarna är skonsamma för dem med reumatism och artros, säger han och nämner att de säljer sin uppfinning till butiker som Ica och Citygross för att få ut produkten på ett bredare plan.

Re-Lightable UF heter ett företag som tillverkar oljelampor av återvunnet material. Upphovsmännen är Hamza Ali, Richard Skårelid och Frank Emericks som går sista året på ekonomiprogrammet på Nyköpings Enskilda Gymnasium.

Trion tog hem priset för årets affärsplan.

‒Det är verkligen helt fantastiskt. Vi har lagt ner väldigt mycket arbete så det är kul att få så bra utdelning, säger Frank Emericks.

‒Jag tror det var den röda tråden i vår affärsplan som juryn tittade extra på. Det gäller att den har en tydlig struktur och uppbyggnad, säger Richard Skårelid.

Killarna tog dessutom hem en mängd andra priser: förstapriset i Årets Vara, andrapriset i Årets UF och två tredjepriser i Årets Hantverk och Årets Monter.

Förutom nämnda pris delades följande ut.

Årets grafiska profil stod Höga Kusten Källvatten, Thomasgymnasiet, för. Årets marknadsförare blev Marbled Days, Europaskolan Strängnäs, och årets redovisning gick till Avkopplat från S:t Eskils gymnasium i Eskilstuna. Årets UF-lärare blev Rekarnegymnasiets fordonsprograms Håkan Kyhlström och årets skola vanns av Thomasgymnasiet i Strängnäs.

Hela länet engagerat

Under läsåret har 800 gymnasielever i Sörmland varit engagerade i totalt 240 UF-företag.

127 av dessa företag ställde ut på Entreprenörskap på riktigt.

Under ett läsår får eleverna gå igenom hela företagandeprocessen från idé till planering, produktion, försäljning samt marknadsföring.