Upp till bevis för Enskilda med högstadiet

Enskilda öppnar högstadieskola i Sunlights lokaler, skrev SN förra veckan. FOTO: SANDRA NORDIN

Enskilda öppnar högstadieskola i Sunlights lokaler, skrev SN förra veckan. FOTO: SANDRA NORDIN

Foto:

Övrigt2018-12-18 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skolpolitik I en intervju med Enskildas nya rektor kan vi i SN (14/12) läsa om att skolan välkomnar samtliga elever då de öppnar nästa år. Han påpekar att samtliga elever har möjlighet att välja skola. Skolan gör inte någon åtskillnad på elever. Detta uttalande görs då reportern frågar om öppnandet av en ny friskola inte kommer att segregera Nyköping ännu mer. Fortsättningsvis svarar rektorn att Nyköpingsmodellen är en bra tanke och att det är en strategi som han inte är främmande för, det vill säga att skolan tar emot samtliga elever och att likvärdighet ska råda samt att elever oavsett bakgrund ska ingå i samtliga klasser. Detta kallas heterogena grupper i motsats till homogena grupper där alla elever har samma bakgrund. Han slutar med att säga att alla skolor måste samarbeta mer för att Nyköpingsmodellen ska fungera i samtliga skolor.

Om inte detta samarbete fungerar påpekar Runds att Nyköpingsmodellen endast ­gäller för de kommunala skolorna. Slutsatsen i Runds resonemang är att samarbetet behöver bli bättre och därför råder segregering i Nyköpings skolor och då hamnar uppdraget om att säkerställa en likvärdig skola enbart på de kommunala skolorna som ska ta ansvar för samtliga elever enligt Nyköpingsmodellen. Har jag missat något här? Hur hänger detta ihop och vad är det med samarbetet som gör att inte likvärdigheten fungerar?

Jag som arbetar i en kommunal skola borde ju få vetskap om detta eller åtminstone förstå varför segregeringen fortsätter utifrån att samarbetet i kommunen mellan olika aktörer borde bli bättre, utifrån Runds uttalande. Det ska bli intressant att följa om Runds menar allvar med att han tycker att Nyköpingsmodellen är bra och om han aktivt tänker verka för en likvärdig skola såsom skollagen förespråkar. För ett sammanhållet Nyköping behövs det integration och inte mer segregation. Det återstår att se vilken riktning Enskilda vill att Nyköping ska ta i framtiden och hur samarbetet kommer att gestalta sig kring en likvärdig skola.

Annelie Danling Brash

Läs mer om