Vagnbrist bara början i landstingets storslagna tågplan

Övrigt2017-01-23 22:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tåg Då står vi där med nytt ­­tågavtal och vi kan jämföra verkligheten med vad landstingets politiker stolt basunerade ut när besluten togs. Det skulle bli fler avgångar, snabbare tåg och billigare att åka. Jag är föga förvånad när jag ­läser att folk fick stå på grund av för få vagnar, ty fler avgångar innebär ökad risk för vagnsbrist för antalet lok och vagnar hos SJ inte blir fler bara för att avtalet säger att fler avgångar ska köras. Går tågen snabbare då? Nej, det går såklart inte, enda möjligheten där är direkttåg som skulle gynna pendlarna något enormt men där förstår inte Urban Granström & co vitsen med det och har prioriterat bort. Det är viktigare att en extra avgång går kl 12 en vardag, när intresset för att åka tåg är nära noll. Är det billigare att åka tåg då? Nix, de flesta pendlare (och pendlare är de som åker tåg ­oftast) får högre kostnad för månads­kortet såvida man inte vill köpa kombinerat SJ och SL vilket de flesta inte gör. Summa: 0 av 3. Ajdå.

F d Tågpendlare