Det är dags att summera årets läsarenkät. För 9:e året i rad har vi frågat vad ni tycker om oss, vad ni läser och vad ni helst vill läsa. Och gensvaret från er är överväldigande. 8700 personer har tagit sig tid att svara.
För att summera resultatet finns det några saker som är värt att notera. Vi måste bli bättre på att berätta om vår kundklubb MERA, som ersatte PLUS. Kundklubben MERA ger dig fina rabatter som prenumerant. Vi behöver också berätta att du inte kan läsa sajt eller app utan att logga in, då det mesta är låst. Du måste alltså aktivt logga in med lösenord för att kunna läsa, det räcker inte att ladda ner appen. Dessutom, allt det digitala materialet ingår om du prenumererar på papperstidningen.
Vi noterar också vilka era favoritämnen är. Sjukvård, lokal politik, trafik, bostad, skola konsument, miljö, och näringsliv är det ni läser mest och vill ha mer av. Detta hjälper oss när vi med krympande resurser måste prioritera. Det som är svårare att hantera är er syn på sporten. 32 procent läser inte sport och vill ha mindre, medan 21 procent vill ha mer. Vi har de senaste åtta åren sett att sporten är en vattendelare. De som läser sporten i print vet att tidigare tryckstart medför betydligt mindre resultatbörs, men det tycks inte påverka den stora gruppen då hela 50 procent vill ha mindre börs. Det är givetvis en klen tröst för de frälsta.
Så ser vår vardag ut i dag. Vi måste hela tiden prioritera. Det är glädjande att så många vill ha mer av det vi gör. Efterfrågan och behovet av lokal journalistik har aldrig varit så stort. Vi får varje dag läsarmail om att tidningen är för tunn, för dyr, för mycket annonser, för mycket från andra orter. Därför vill jag passa på att förklara förutsättningarna.
Vi gör inte färre artiklar från Eskilstuna, Nyköping eller Katrineholm än före omgörningen. Vi har lagt till fler sidor från lokalredaktionerna. Men inte på bekostnad av huvudorterna. Vi har inte "bara TT" i tidningen, men vi har lagt till TT, utan att ta bort lokalt material. Tidningen är inte tunnare, den är betydligt tjockare än i början av året. Och slutligen, vi har inte fler annonser, de är betydligt färre. Våra lokala annonsörer lägger nu sina annonser på Facebook och Google i större utsträckning. Samtidigt tycker många att tidningen är för dyr. Om vi inte höjer priset är det enda vi kan spara på personal. Om omöjlig ekvation. Men vi lovar att göra allt vad vi kan - för er skull och för demokratin.