"Business as usual"sa Stampenchefen

KRÖNIKA2016-06-04 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Priset var 1,8 miljarder kronor och plötsligt var företaget Södermanlands Nyheter sålt. Huvudrollen spelades av Thomas Brunegård, dåvarande vd för tidningskoncernen Stampen i Göteborg, som log brett när affären presenterades på en presskonferens på ett hotell i centrala Stockholm.

Jag var där som reporter och såg hur fyra kostymklädda tidningschefer radade upp sig på podiet och predikade stordriftens fördelar och möjligheter. SN och fem andra tidningsföretag hade under många år ägts av företaget Centertidningar AB, som sin tur ägdes av det politiska partiet Centerpartiet. Sex välskötta tidningsföretag som levererat goda vinster genom åren till sin ägare.

Men allt går att sälja, bara priset är det rätta. Göteborgsbolaget Stampen var på frammarsch, Thomas Brunegård ville utmana Bonniers som landets största tidningskoncern, och bjöd rejält.

Centerpartiet blev världens rikaste politiska parti och den gamla tidningskoncernen styckades upp i fyra delar. Affären var hållbar, lovade tidningscheferna, SN skulle aldrig säljas vidare.

– Business as usual, sa Thomas Brunegård.

Två år senare sålde Brunegård SN till Eskilstuna-Kuriren och så småningom hann verkligheten ikapp Stampen. Brunegård fick kicken och i dag hotas hans forna tidningskoncern av konkurs.

KOMMUNREPORTER I NYKÖPING lasse.ringdahl@sn.se 0155-767 56

Läs mer om