Producenten som såg till att källarbandet The Beatles fick ordning på sina harmonier och instrument hösten 1962 skapade en revolution inom musiken som kommer att överleva minst hundra år till.
George Martin, som var klassiskt skolad och var anställd på skivbolaget Parlophone i London, fastnade framför allt för de fyra Beatlarnas personlighet, deras humor och inställning till musiken. Allt var möjligt, det vara bara tekniken som satte gränserna.
I början, när låtar som "Please please me" och "She loves you" toppade listorna var det möjligen inte så många som noterade George Martins betydelse för det speciella Beatlessoundet.
Men redan vid inspelningen av det tredje albumet, "A Hard Day´s Night", märktes George Martins magiska musiksnille bland låtarna. Det mystiska ackordet som inleder titellåten har analyserats tusentals gånger, men ännu har ingen lyckats kopiera det.
George Martins klassiska kunnande ledde Beatles vidare till storverk som "A Day In The Life", finalen på "Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band". Ett album som rankas som rockhistoriens bästa och som spelades in med en fyrspårig bandspelare i studion på Abbey Road.
Istället för digitala syntetiska hjälpmedel klippte och klistrade George Martin och Beatlarna samman ljudbilder av magnetbanden som i dag är klassiska.
Slutligen blev tekniken dem övermäktig och Paul McCartney ville tillbaka till det enkla soundet, livekänslan. Utan George Martin producerade McCartney nästan på egen hand albumet "Let It Be" under våren 1969, men osämjan med John Lennon gjorde att musiken spretade och drog åt flera håll. Trots det innehåller albumet storverk som "Let It Be" och "Get Back".
Albumet lades på hyllan, istället återvände Beatles till George Martin och frågade om han ville ställa upp och producera bandets allra sista album.
– Om jag får göra det på mitt sätt, svarade George Martin.
Resultatet blev "Abbey Road", hösten 1969, och musiken var som vanligt magisk. För första gången använde nu också George Martin det elektroniska musikinstrumentet moog.
Själv höll George Martin alltid en låg profil och uttryckte sin tacksamhet för att få han fått förmånen att arbeta med "sina pojkar", som han kallade John, Paul, George och Ringo.
Sanningen är dock, att utan George Martin hade sannolikt inte The Beatles slagit igenom.