Hot och hat – bränslet som Facebook tjänar pengar på

Chefredaktör Eva Burman skriver om visselblåsaren Frances Haugen vars interna dokument visar hur Facebook tjänar pengar på hot och hat.

Chefredaktör Eva Burman

Chefredaktör Eva Burman

Foto: Mikael Andersson/Arkivbild

Krönika2021-11-27 05:59
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De sociala plattformarna har lyckats skapa ett monster, som nu löpt amok. Deras sinnrika algoritmer har sakta men säkert bidragit till att underblåsa folkmord, polarisering och rena övergrepp. Motivet är självklart – pengar. 

Att det är just så här illa har forskare försökt bevisa i många år. Det är därför visselblåsaren Frances Haugens avslöjande kom som en skänk från ovan. Som mångårig och högt uppsatt medarbetare på Facebook har hon haft tillgång till företagets sjuka affärsidé. Hon har vittnat både i den amerikanska senaten liksom i EU-parlamentet om de interna dokument hon läckt från Facebook. Företaget har satsat på mer aggressivt och extremt innehåll, då det ger större spridning. Då stannar användarna kvar längre. Det säljer mer reklam. Samtidigt skruvas nyhetsmediers räckvidd ner.

Och ledningen på Facebook har varit väl medvetna om att innehållet på plattformarna underminerar demokratier, ökar den politiska polariseringen och bidrar till psykisk ohälsa hos unga människor. Trots detta låter de bli att ändra algoritmen, för att inte tappa intäkter. Och Facebook har ljugit när de ställts till svars. Medvetet. 

Men nu kan det bli slut på Facebooks och andra sociala plattformars cyniska agerande. EU-parlamentet ska i dagarna fatta beslut om ny tvingande lagstiftning, som väntas bli norm i hela världen. Nämligen lagen om digitala tjänster samt lagen om digitala marknader (DSA och DMA). Målet är att begränsa plattformarnas skadeverkningar. Den första kräver bland annat transparens och insyn i hur algoritmerna fungerar och olagligt innehåll måste tas bort. Den senare ska stoppa monopolställningen plattformarna har och öka konsumentmakten. 

Det är hög tid. I Sverige är vi på väg mot val nästa år och det kommer sannolikt bli det smutsigaste hittills. Vi behöver sociala plattformar som tar ansvar. Det kan inte vara okej att publicera terrorpropaganda, barnmisshandel, hot och hat med syfte att tjäna mer pengar. Det får vara nog nu.