Det klassiska tidningsläsandet har närmast försvunnit, säger mannen på scenen.
Jag hajar till. Hörde jag rätt? Sa Företagarnas vd just att tidningsläsandet nästan har försvunnit? Här, i Nyköping, där en bra bit över hälften av alla hushåll hämtar in SN från brevlådan sex dagar i veckan?
Nu var förstås temat för helgens Näringslivsdag digitalisering, så det var kanske inte så konstigt att Günther Mårder som inbjuden talare fokuserade på sociala medier, sökmotorer och webb. Ämnen som jag för övrigt själv är mycket intresserad av; SN jobbar lika aktivt med sn.se som med papperstidningen och vi har sedan över ett år tillbaka en särskild digital nyhetschef med inriktning sociala medier. Vi finns på Twitter, Instagram och Snapchat och runt 11 500 personer gillar våra sidor på Facebook.
Ja, ni fattar, jag gillar webb och sociala medier.
Men när en riktad marknadsföring via sociala medier lyfts fram som bättre än att marknadsföra sig brett i exempelvis dagspress – bara för att det förstnämnda möjligen är lättare att mäta – då måste jag protestera. För effekten måste ju vara överordnad mätbarhet, tänker jag.
Och annonsörer som väljer att synas i dagstidning får mer för pengarna i dag än någonsin tidigare, enligt Staffan Hultén som är analysansvarig på undersökningsföretaget RAM. ROI, return on investment, har aldrig varit bättre.
För även om printprenumeranterna har blivit något färre i takt med att samhället förändras, så är det "rätt" kunder som har försvunnit, menar experten. Det vill säga de som ändå inte tog till sig av annonserna och agerade utifrån dem.
Nu menar kanske inte Günther Mårder att ingen läser tidningen längre. Uttalandet gjordes till en svartvit bild inifrån en tågvagn på 30-talet, där varenda resenär satt med varsin tidning framför näsan. Och nej, så ser det förstås inte ut längre, den typen av klassiskt tidningsläsande har i stort sett ersatts av blippande på mobiler.
Men om jag får gissa, så ägnar många av resenärerna fortfarande en del av restiden åt att ta del av nyheter. Kanske läser de rent av sin lokala bläddertidning i mobilformat!
CHEFREDAKTÖR OCH ANSVARIG UTGIVARE
0155-767 49