Gemensam sång ökar må-bra-hormoner

Förutom gemenskap och glädjen i att utföra ett fritidsintresse finns flera hälsoaspekter av körsång. Både neuroforskare och stressforskare har visat forskning som pekar på att körsång får människor att må bättre.– Bara genom att lyssna på musik man gillar kan olika ämnen utsöndras i kroppen, bland annat dopamin. Dopamin är en del av vårt belöningssystem, säger Karin Lindström Kolterud.

19 december 2018 10:00

Karin Lindström Kolterud från Gnesta jobbar som sång- och kulningspedagog. Mellan 2015-2016 gick hon utbildningen Musik och hälsa på Kungliga musikhögskolan.

– Om man gör saker som man mår bra av som till exempel att sjunga, få massage eller göra yoga så händer bra saker i kroppen, som att kroppens eget morfin, betaendorfin aktiveras, berättar hon.

Bland annat visar flera studier om körsång att hormonet oxytocin ökar när man sjunger i grupp. Oxytocin är kanske främst känt som ett "kärlekshormon" men har många andra effekter. Oxytocin reducerar bland annat blodtrycket, minskar ångest och sänker kortisolnivåerna i kroppen. Kortisol brukar kallas för "stresshormon" men har flera viktiga funktioner i vår kropp. Det är vid långvarig negativ stress som kortisolnivåerna kan bli för höga i våra kroppar.

Forskningen kring körsång har också visat att om man sjunger i kör kontinuerligt under en längre tid så får de positiva fördelarna en långvarig effekt.

– När man sjunger kan man bland annat få en ökning av testosteron. Ett hormon som många förknippar med män, men saken är den att alla människor har testosteron i kroppen. Testosteronet främjar de reparativa systemen i kroppen. Såna här parametrar går att undersöka genom att mäta olika ämnen i blodet, urinen och saliven t.ex., berättar Karin Lindström Kolterud.

Forskning från både Tyskland och Sverige visar också att immunförsvaret påverkas positivt. Dels för att immunoglobulinhalten ökar hos folk som sjunger i kör. Immunoglobuliner är även kallade för antikroppar. Det är alltså de som används av kroppen för att upptäcka främmande ämnen i kroppen som till exempel bakterier och virus.

Många människor uppskattar och väljer att sjunga i kör i hela livet.

– Jag kan utgå mycket från mig själv. Jag har erfarenhet av att sjunga i kör, solo och att kula. För mig är sång och kulning ett mindfulnessverktyg. Det är ett bra sätt att vara närvarande i sin egen kropp, eftersom man använder kroppen så påtagligt. Och man blir närvarande i sinnet genom att gå upp i något lustfyllt. Speciellt viktigt i dag när vi lever i en stressad omvärld. Sången kan bli ett verktyg för att kunna vara här och nu, säger Karin Lindström Kolterud.

– Det är såklart under förutsättning att man tycker det är roligt. Idag finns det tyvärr väldigt mycket prestation kring sång och musik. Det är min uppgift att som pedagog skapa en undervisningsarena där man kan känna sig trygg och avspänd nog att hitta styrkan i sin egen röst

Forskningsrapporter om körsång

Det finns en mängd forskningsrapporter och studier om körsång. Bland annat har det gjorts forskning om hur körsång påverkar IBS-patienter*. Även jämförelser mellan grupper som har haft gruppsamtal kontra grupper som utövat körsång. De två studierna är gjorda av Töres Theorell, då aktiv vid Stressforskningsinstitutet.

*= IBS är en förkortning av engelskans irritable bowel syndrome, och betyder ungefär lättretbar eller överkänslig tarm. Det kallas också för kolon irritabile och funktionella tarmbesvär. källa: 1177.se

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

Ämnen du kan följa