I sju dagar har Carolina Falkholt vistats inne i ett plasttält inne i Eskilstuna konstmuseums stora utställningshall.
Därinne i tältet har Carolina Falkholt skapat musik med sina syntar och en målning som upptar 48 kvadratmeter av väggytan.
Väggmålningens centrala motiv är ett vidöppet sköte. Den intressantaste kroppsdelen, enligt Carolina Falkholt. Själva portalen mellan liv och död, men som i en patriarkalisk och misogyn värld belagts med tabu och göms undan, eller betraktas som en skiva kött. Ett objekt som finns där för någon annan att hugga in på.
När Carolina Falkholt målar det kvinnliga könsorganet på en vägg är det en alltså en stridshandling och en motståndsaktion som sätter dubbelmoral i blixtbelysning. Carolina Falkholt talar om anasyrma, en tradition med rötter i antiken, där kvinnor blottar sina kön för att skrämma motståndaren.
Hon börjar ofta med att skriva ord på väggen, ord som hon sedan målar över. Under processen skapar hon också musik, som integreras i målningen. Hennes arbetsmetod vänder alltså upp och ner på allmänna föreställningar om det upphöjda och det simpla, när hon målar över det sublima med det lågt ansedda och kroppsliga.
Hon beskriver arbetet som att gå upp i väggen och penetrera den. Resultatet blir en färgstark och utmanande bild med uppenbara och dolda budskap och stark feministisk laddning, som känns mer aktuell än någonsin
För medan Carolina Falkholt har varit i sitt plasttält har frågor om kvinnors rätt till sina kroppar stått i centrum för nyhetsrapporteringen. Aborträtten ifrågasätts i USA och straffskalan för våld i nära relationer sänks i Ryssland. Och i Sverige processar abortmotståndare för att barnmorskor ska slippa utföra aborter.
‒Tältet blev en tillflyktsort undan patriarkatet, säger hon.
Carolina Falkholt påminner om hur viktigt det är att slå vakt om kvinnors frihet. Det var inte särskilt länge sedan det var tillåtet med våldtäkt inom äktenskapet i Sverige (lagen kom 1965). Och fortfarande på 1980-talet föll inte kvinnomisshandel, det vi i dag kallar våld i nära relationer, under allmänt åtal.
‒ Det var så under min livstid. Jag föddes in i en värld som är sjuk, och jag måste göra motstånd, säger hon.
I Sörmland blev Carolina Falkholt känd när hon gjorde väggmålningen "Övermålning" på en nybyggd högstadieskola i Nyköping i januari 2014. Målningen föreställde en snippa, och fick tjänstemän och kommunpolitiker att drabbas av panik. Den täcktes över med en ny vägg. Senare togs "Övermålning" fram igen, sedan eleverna sagt sitt.
Sedan dess har Carolina Falkholt blivit ett allt tyngre namn i svenskt konstliv, och hennes konst älskas och hatas, väcker rabalder och uppskattning.
‒Jag har utvecklat ett mer naturalistiskt måleri sedan Nyköping, säger Carolina Falkholt.
Utställningen "Ord ljud kön" domineras av väggmålningen. Men Carolina Falkholt visar även andra verk i Eskilstuna konstmuseum. Bland annat målningar med händer som formar bokstäver i det svenska handalfabetet och färgsprakande öron.
2016 fick Carolina Falkholt Carl Axel Valéns-stiftelsens stipendium på 200 000 kronor. Stiftelsen har sitt säte på Eskilstuna konstmuseum. För pengarna ska hon åka till USA och arbeta i ett år.
Under vernissagen kommer Carolina Falkholt att vara på plats i Eskilstuna konstmuseum. Där kommer hon att ta emot Carl-Axel Valéns kulturstipendium och delta i ett samtal Kenneth Åström som är ordförande i Carl-Axel Valéns stiftelse.
Dessutom kommer Carolina Falkholt till Eskilstuna konstmuseum den 8 mars. Då firas internationella kvinnodagen bland annat med ett konstnärssamtal mellan Falkholt och Katarina Macleod, docent i konstvetenskap vid Södertörns högskola.