Årets Bellmanspel är en bearbetning av förra årets succé som lockade publik från både när och fjärran. Men den här gången tätnar intrigerna.
- Mycket är sig likt, men vi har ändrat i intrigen, den är mer spännande nu. Och sen finns det ett par aktuella Genstahändelser också, det kommer publiken garanterat att känna igen, berättar Bengt Landin, skådespelare och medförfattare.
Hans roll, kommissarie Lissander, är ute i skumt uppdrag att likvidera Bellman. Men det går inte riktigt som han tänkt sig och under den repeterade scenen på gräsplanen mellan husen lyckans han gång på gång blanda ihop vinglasen. Det ena med gift i. Ska han våga chansa?
Förutom en ny komplott har även ensemblen vuxit. Både fler vuxna och fler barn ska ge liv åt Bellmans legend.
- Vi är mer än 60 personer som jobbar med den här uppsättningen och bitarna börjar falla på plats nu. Det är finslipning och min främsta uppgift här är att ha fingertoppskänsla för hur mycket jag kan pilla i detaljer. Det ska fortfarande vara värt att vänta timme efter timme, framför allt för barnen, berättar Karin Ericsson Back, som både regisserat och gjort de musikaliska arrangemangen.
Gemensam uppsjungning. Stämmorna delas i terser när ledmotivets fraser ska betonas och de bekanta Bellmanmelodierna växer mellan husen.
Efter en genomgång av praktiska ändringar följer ett sorl av förberedelser i väntan på att genomdraget ska börja. Enstaka toner från ett elpiano slingrar sig fram och minglet som följer sker i sann gustaviansk anda där ingen någonsin lämnar sin karaktär. Förflyttningen till 1700-talets Gnesta är lika påtaglig som de aktuella poängerna i barnens Bellmanhistorier.
- Min historia handlar om när Bellman ska gå på fotbollsmatch berättar nioårige Viggo Lysell som mer än gärna lever sig in i rollen som busunge och leker kull i kulissen i väntan på att få agera.