Fysiska möten på kulturskolan – främjar psykisk hälsa

Trots ökad smittspridning fortsätter Kulturskolan i Nyköping med fysisk undervisning. Det för att främja psykisk hälsa hos elever. "Vi gör allt som står vi vår makt för att fortsätta", säger Mattias Dahlström, enhetschef.

Kulturskolan fortsätter med fysiska träffar under pandemins andra våg. Bild från den populära föreställningen "Kulturljus i decembertid" som inte blir av i år.

Kulturskolan fortsätter med fysiska träffar under pandemins andra våg. Bild från den populära föreställningen "Kulturljus i decembertid" som inte blir av i år.

Foto: Sandra Nordin

Kultur2020-12-01 17:00

Under våren ställde Kulturskolan om till digital undervisning. Men personalen insåg snabbt att det inte motiverade eleverna. Under coronahösten har de fortsatt med fysisk undervisning i mindre grupper. 

– All undervisning är fortfarande igång. Vi gör noggranna planeringar var vi möter barnen och ungdomarna och så tillåter vi inga vårdnadshavare eller kompisar i byggnaderna. Vår personal har både visir och munskydd för att kunna genomföra lektionerna för de är så pass viktiga för eleverna.

Kulturskolan har i dagsläget 130 kurser och runt 900 elever som kommer till lokalerna efter skoltid. Vid den här tiden av året brukar det hållas avslutningskonserter och vernissager. Inte minst den årliga föreställningen "Kulturljus i decembertid" på Culturum som vanligtvis lockar hundratals besökare. 

Nu spelas avslutningskonserterna istället in via video och skickas till vårdnadshavare. Något som inte alls är lika motiverande, säger Mattias Dahlström.

– Hela det här året har varit helt vansinnigt och vi har behövt tänka om extremt mycket. När vi var snabba på att ställa om till distans i våras märkte vi att det var en helt annan grej. Det är inte alls samma motivation och folk hoppar av istället. Det går med konstgjort andning ett tag, men inte för länge. 

Sedan i oktober har Kulturskolan i Nyköping varit med i projektet "Kulturskola och psykisk hälsa" vilken går ut på att ge fler unga bättre uppväxtvillkor genom att förebygga psykisk ohälsa med kulturskolan som resurs. Projektet, som finansieras av Allmänna arvsfonden, ger möjlighet för kulturskolor i 30 kommuner att pröva nya arbetssätt som att exempelvis erbjuda elever med psykisk ohälsa förtur till kulturskolan. 

Resultaten samlas sedan in i syfte att undersöka hur kulturskolor kan bli främjande aktörer i att minska psykisk ohälsa bland unga. 

Att erbjuda kulturskoleverksamhet är helt avgörande för vissa elever, berättar Mattias Dahlström.

– De kanske inte har något annat än dansen, slöjden, bilden eller musiken. Att man gör saker för både sig själv och andras skull under helt kravlösa och fria förhållanden. Det har särskilt stor betydelse just nu. Vissa kommer till oss och har nästan glädjetårar för att det är så extremt ensamt och tomt just nu, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!