"Ingen blir gÀngkriminell av en viss musik"

I spÄren av mordet pÄ rapparen Einàr försvinner de komplexa förklaringarna. Ulf Stenberg, som gör verklighetsbaserad teater om unga kriminella, kallar debatten om gangsterrap för en rökridÄ.
–Ingen blir gĂ€ngkriminell för att de lyssnar pĂ„ en viss musik.

Ulf Stenberg har tillsammans med Emil Rosén Adsten dokumenterat och skildrat unga i utanförskap och kriminella miljöer med Teater Fryshuset. Nu börjar de repetera "Fakk alla" pÄ Dramaten.

Ulf Stenberg har tillsammans med Emil Rosén Adsten dokumenterat och skildrat unga i utanförskap och kriminella miljöer med Teater Fryshuset. Nu börjar de repetera "Fakk alla" pÄ Dramaten.

Foto: Jessica Gow/TT

Kultur2021-10-29 06:00

Hur kan en ung pojke ta upp en pistol och skjuta en annan person i huvudet? Om man inte förstÄr den verkligheten blir det svÄrt att bedriva ett förebyggande arbete. Det menar Ulf Stenberg, grundare av Teater Fryshuset som tillsammans med Emil Rosén Adsten har lyssnat till och berÀttat unga mÀnniskors historier om kriminalitet och utanförskap i 14 Är.

Han tycker att det komplexa problemet förenklas i debatten efter mordet pÄ rapparen Einàr.

– Det Ă€r lite provocerande med hela diskussionen. Jag förstĂ„r att den kommer upp nĂ€r en vĂ€ldigt kĂ€nd artist blir mördad sĂ„ brutalt. Det Ă€r en fruktansvĂ€rd sak och jag tycker att man ska förfĂ€ras, men dĂ„ ska man ocksĂ„ förfĂ€ras över alla de hĂ€r killarna och tjejerna som blir mördade, sĂ€ger han.

Debatten en rökridÄ

I pjĂ€sen "Klipp han", som spelades pĂ„ Dramaten för fyra Ă„r sedan, utforskade Stenberg och RosĂ©n Adsten dödsskjutningar, med rapparen Rosh pĂ„ scenen. "Bye bye bror" handlade om hur svĂ„rt det Ă€r att lĂ€mna gĂ€nglivet – och nu ska ensemblen precis börja repetera den avslutande delen, "Fakk alla", som handlar om livsstilskriminella kvinnor – ett vĂ€xande problem. Den har premiĂ€r pĂ„ Dramaten i Stockholm i februari nĂ€sta Ă„r.

Att gangsterrappen nu utmÄlas som roten till allt ont beskriver han som en rökridÄ för de verkliga problemen.

– Jag skulle inte sĂ€ga att vĂ„ldsglorifierande rap inte har en inverkan pĂ„ unga i riskzoner, men det Ă€r kanske en pusselbit i ett tusenbitarspussel, sĂ€ger han.

LÄtarna förstÀrker och "ger kredd" till den identiteten, men Ulf Stenberg tycker sig kunna sÀga med sÀkerhet att ingen blir gÀngkriminell för att de lyssnar pÄ en viss musik.

– Det Ă€r jĂ€ttemĂ„nga faktorer som gör att man hamnar i en kriminell miljö.

Den debatt om gangsterrap som nu förs tycker han signalerar vilket glapp som har funnits mellan kultursidorna och kulturutövande personer i delvis kriminella miljöer.

– Det Ă€r som att polletten har trillat ner nu, om att det hĂ€r Ă€r pĂ„ riktigt.

Socialpolitiskt verktyg

Men glorifieras inte en kriminell livsstil i rappen? Jo Ulf Stenberg tycker att det finns problem med att kriminella rappare blir förebilder för unga – och i hans pjĂ€ser fĂ„r ungdomarnas berĂ€ttelser ta plats, men aldrig ofiltrerat, teatern bidrar med kontext.

Samtidigt Ă€r moralpaniken en Ă„tervĂ€ndsgrĂ€nd, menar han, och relaterar till sin egen uppvĂ€xt nĂ€r det var punken som ansĂ„gs skadlig. Men gangsterrappen Ă€r inte bara underhĂ„llning, anser Ulf Stenberg, utan ett socialpolitiskt verktyg. Och vilka ska bestĂ€mma att just de erfarenheterna och personerna inte fĂ„r höras – var ska grĂ€nsen dras?

– Det Ă€r provocerande att vi nu helt plötsligt lyssnar pĂ„ texterna för vad de Ă€r. De hĂ€r rapparna har sagt hela tiden vad det handlar om. De har skrikit sig hesa och berĂ€ttat att "sĂ„ hĂ€r ser vĂ„r verklighet ut och den Ă€r fucked up", sĂ€ger han och lĂ€gger till:

– Det Ă€r ett jĂ€vligt tydligt rop pĂ„ hjĂ€lp, om att "lyssna, se oss och ta vĂ„ra problem och vĂ„rt omrĂ„de pĂ„ allvar".

I sina pjÀser har han ocksÄ kopplat problemen till den traditionella mansrollen, som handlar om att inte ta skit, och inte visa sig svag. En mening i "Bye bye bror" lyder: "Ju skörare man Àr desto tjockare rustning behöver man".

– Den kriminella miljön Ă€r machokulturen i sin renaste form. Och dessutom uttalad. Du kan inte visa svaghet för dĂ„ kör de över dig. Tar du en krĂ€nkning sĂ„ ger det dĂ„ligt namn Ă€ven till dem runt dig, sĂ€ger han.

Kultur för förstÄelse

Vissa menar att ungdomarna i dessa miljöer fĂ„r skylla sig sjĂ€lva. Det provocerar Ulf Stenberg, som understryker att de allra flesta som blir kriminella eller hamnar i livslĂ„nga utanförskap gĂ„r att identifiera redan i förskoleĂ„ldern – det har med deras uppvĂ€xtförutsĂ€ttningar att göra, hĂ€vdar han. Men trots kunskapen om hur unga stegvis glider in i kriminalitet tycker han att mĂ„nga politiker bara talar om hĂ„rdare tag.

– Vi vill gĂ€rna se att lösningen Ă€r att sĂ€tta in massor av poliser och nu plocka bort symbolerna för den hĂ€r livsstilen. Det kan man ju göra men i lĂ€ngden kommer det inte att leda till att fĂ€rre blir ihjĂ€lskjutna.

Om samhĂ€llet inte lyssnar tror Ulf Stenberg att situationen kommer att fortsĂ€tta att eskalera. Han menar att det krĂ€vs enorma resurser, i tidiga skeden, för att bryta utvecklingen – det stora problemet Ă€r ökade klyftor och ojĂ€mlika förutsĂ€ttningar.

SjĂ€lv ser han kulturen som ett unikt sĂ€tt att undersöka frĂ„gorna. Vill man hindra att unga hamnar i livsstilskriminalitet tror han att man först mĂ„ste förstĂ„ varför – och dĂ„ behöver man lyssna.

– Vi mĂ„ste prata med dem. Om vi ens ska fĂ„ göra det mĂ„ste vi bygga en relation till ungdomarna – och dĂ„ mĂ„ste vi finnas i de miljöerna.

Fakta: Ulf Stenberg

Yrke: Regissör, skÄdespelare och dramatiker.

Aktuell med: Den avslutande pjĂ€sen i en trilogi, "Fakk alla", ett samarbete mellan Teater Fryshuset och Dramaten. PremiĂ€r pĂ„ Dramaten i februari. Regisserar ocksĂ„ "Mellanförskapet" pĂ„ Dramaten i november och syns i bland annat den andra sĂ€songen av "Älska mig".

Bakgrund: Är tillsammans med Emil RosĂ©n Adsten konstnĂ€rlig ledare och grundare av Teater Fryshuset. De har gjort elva produktioner med fokus pĂ„ destruktiva utanförskap. 2011 tilldelades de Teskedsordens stipendium med motivationen ”flera unika förestĂ€llningar som skildrar utanförskap och fanatism och dĂ€rmed gör en viktig insats för ett mĂ€nskligare och tolerantare samhĂ€lle”.

Bland förestĂ€llningarna syns bland andra "Bye bye bror", "Klipp han" och ”Top boy – en huliganberĂ€ttelse”. Ulf Stenberg nominerades ocksĂ„ 2021 till Kristallen som Ă„rets manliga skĂ„despelare för sin insats i tv-serien "Björnstad" och 2020 till Guldbaggen för sin roll i filmen "Fraemling".

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om