Ny studie: Instagram ökar utseendefixeringen hos unga

Nu finns vetenskapliga bevis på att plattformar som Instagram och Facebook orsakar utseendepress, särskilt hos unga kvinnor.

Forskaren Erica Åberg har undersökt hur pressen på att se bra ut ökar hos användare av sociala medier.

Forskaren Erica Åberg har undersökt hur pressen på att se bra ut ökar hos användare av sociala medier.

Foto: Suvi Elo och TT

Kultur2021-03-07 20:25

I en stor studie har forskaren Erica Åberg på Åbo universitet -Turun yliopisto- i Finland undersökt hur användare av Instagram och Facebook upplever att sociala medier påverkar deras inställning till sitt utseende. 

Det visade sig att var femte kvinna och tio procent av männen anser att livet på nätet gör dem mer stressade över hur de ser ut. Tuffast är det för de yngsta kvinnorna. I åldersgruppen 18-24 år kände hälften av de tillfrågade stor utseendepress.

– Att sociala medier påverkar vår inställning till utseende har vi vetat länge, säger Erica Åberg. Men detta är mig veterligen första gången det beläggs i en vetenskaplig befolkningsstudie. 

I studien konstateras att pressen är större på Instagram än Facebook.

– Instagram är mer visuellt och bygger främst på bilder. Man lägger oftare ut bilder på sig själv där. Facebook - kontakterna är dessutom ofta ens egna, riktiga, vänner. På Instagram är det vanligare att följa människor man inte känner personligen.

En annan skillnad är att Instagram hela tiden ger tips på nya personer att följa.

– Förslagen baseras på sådant man tidigare tittat på. Om man till exempel intresserat sig för en viss form av träning så tipsas man på nya träningskonton att följa. Det man fokuserat på förstärks hela tiden. 

En annan "finess" på Instagram är att det går att redigera bilderna som läggs ut. Den som tycker sig ha för stor näsa kan fixa till den på sina bilder.

–I förlängningen innebär det att det man själv ogillar förstärks ännu mer. 

Men har inte människor alltid jämfört sig med andra?

– Jo, iallafall sedan reklamens och filmens genombrott. Men med sociala medier har antalet du kan jämföra dig med ökat drastiskt. Dessutom vet vi att människor i reklam och på film inte finns "på riktigt". På sociala medier handlar det istället om verkliga människor, iallafall är det så vi ser dem.

Studien visar också att pressen ökar ju fler följare ett konto har. 

– Ja, ett högt följarantal skyddar inte från stress över det egna utseendet. Tvärtom. Studien visade att kvinnor med över 200 följare på Instagram kände större press än andra- troligen för att de upplever att de jämförs med ännu fler.

Men det finns fördelar?

– Ja, finns också möjlighet att utmana rådande ideal, till exempel genom att lägga ut bilder som går emot gängse kroppsnormer. Den som då får positiva kommentarer från sin "publik" kan boosta självkänslan. Men det gör dig också sårbar om du skulle mötas av negativa kommentarer.

Du har själv ett Instagramkonto.

– Främst av yrkesmässiga skäl. Men också för att dela med mig av roliga kläder, bordsdukningar och loppmarknadsfynd. Och det går väl an i min ålder. Men jag vet att jag skulle ha varit väldigt sårbar som ung. Jag är fortfarande sårbar, men nu bryr jag mig inte längre om ifall jag bedöms efter mitt utseende - det är ju bara en liten del av den jag är. Jag kan ta kommentarer om det. Men när man är ung tar utseendet så stor plats, då är det svårare att få negativa kommentarer.

Erica Åberg har i sin forskning intresserat sig för sånt vi vet existerar men sällan, eller aldrig, pratar om.

– Vi vet att vi att särskilt kvinnor spenderar mycket tid framför spegeln – men vi talar inte om varför det är så. I Finland försöker vi hela tiden förminska frågan om utseende, den anses inte relevant. Ändå finns den där hela tiden. Att våga diskutera hur verkligheten ser ut är ytterst en fråga om jämlikhet.

Hälften känner press

I  "A feminine burden of perfection?" har 3700 kvinnor och män mellan 18 och 74 år tillfrågats om de upplever utseendepress på sociala medier.

I gruppen 18-24 år kände hälften press, medan en tredjedel av 25-34-åringarna gjorde det. Pressen minskade med ålder. Totalt ansåg 16 procent att sociala medier skapar press.

Erica Åbergs doktorsavhandling undersöker hur utseende styr vår bedömning av andra utifrån bland annat sociala medier, moderskap och åldrande.

Läs mer: www.utupub.fi/handle/10024/150778

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!