Bland annat har nätbokhandeln Adlibris uppgett att försäljningen av schackbräden ökat med 500 procent och försäljningen av boken "Lär dig spela schack: 35 lätta och roliga övningar" har gått upp med 400 procent, skriver Aftonbladet.
Någon som fick blodad tand av tv-serien var högstadieläraren och Nyköpingsbon Magnus Edgarsson som beställde hem ett bräde så fort han sett några avsnitt.
– Jag sträcksåg tre avsnitt omedelbart, och när jag hade sett klart det tredje avsnittet började jag googla efter schackspel och beställde ett. Det kostade tusen kronor. Men det var det värt, säger han.
Senaste gången Magnus Edgarsson hade spelat schack var i gymnasiet. Han tror att det ökade intresset av spelet har att göra med att tv-serien, som handlar om ett underbarn som briljerar i spelet, var så välgjord.
– Vi gillar att samlas kring fenomen som är häftiga. Kolla bara när Jan-Ove Waldner var som bäst. Då spelade hela Sverige pingis. Sedan är det också kul när det händer grejer som påverkar vår tankeverksamhet. För det gör ju schack, säger han.
Det nyfunna intresset har han även använt i sin undervisning. Han har bland annat tagit med sig boken som serien är baserad på, berättar han.
– Ska du sälja kunskap är det ju lika bra att man gör det med hjälp av något man själv tycker väldigt mycket om. De förstår ju att det är något som får mig att bli som en liten pojke på julafton.