Marie Trapp är verksam på Släbroskolan i Nyköping och har i flera år arbetat tillsammans med LasseMaja-författaren Martin Wiklund. Hon har tagit fram handledningsplaner om hans bok "Cirkusmysteriet" till lärare runt landet och i december ska hon vara med i en digital seminarieserie med författaren. Där ska de samtala om framgångsfaktorer för både läsning och skrivning där de ger praktiska tips för hur man kan göra i klassrummet för att främja barnens kunskaper i området.
En utmaning med att få barn att börja läsa är distraktioner i form av mobiltelefoner och datorer. Då blir det viktigt att anpassa undervisningen efter vad som driver ungdomarna, berättar Marie Trapp.
– Man har någonting som stjäl tiden. Och det är svårt att konkurrera med det. De digitala verktygen är jättebra i det avseendet att man kan koppla ihop med undervisningen och på så sätt göra det mer motiverande. Exempelvis är det lika bra att läsa med öronen som med ögonen. Det är jätteviktigt med verktyg som ljudböcker, säger hon.
Men läsning ska inte bara göras i klassrummet. I hemmet kan man lägga grunden redan i ung ålder för att ge barnet de bästa förutsättningarna.
Gör läsningen till en vana
När barnet börjar läsa kan man ha som rutin att 15 till 20 minuter per dag läsa tillsammans med barnet, berättar Marie Trapp.
– När man vill bryta mönster och få till nya vanor handlar det om att göra det regelbundet. Samma sak gäller om man exempelvis vill börja träna. Det är verkligen en investering i barnets framtid att lägga ned den tiden.
Det finns två delar av läsningen, berättar hon.
– Det enda är att skapa ett intresse och engagemang genom att läsa tillsammans. Men så måste ju barnet själv också knäcka koden och börja läsa på egen hand. Börjar man läsa tidigt för sina barn skapar man ett intresse och ett sug som barnen tar med sig när de sedan ska börja läsa själv.
Berätta om de böcker du själv läste som barn
– Det handlar framförallt om det där med att vara en läsande förebild. Man kan visa vad man själv var intresserad som liten och vad man läser just nu. Jag tror inte så mycket på pekpinnar. Med hjälp av deras egen nyfikenhet väcks intresset.
Använd lässtrategier
Att samtala kring böckerna, reda ut ord och uttryck och stanna upp i boken är ett framgångsrecept för att väcka läslust. Man ställer ju ofta frågor till sig själv när man läser en bok, så varför inte ställa dem högt när man läser med barnet? Det säger Marie Trapp:
– Man kan till exempel kolla på framsidan innan man börjar läsa boken och säga "vad tänker vi om det här"? Sedan kan man också dagen efter fråga barnet vad det var ni läste tillsammans igår. Då sammanfattar man vad som hänt tidigare och barnet får med sig förståelse.
Att använda sig av lässtrategier är väldigt viktigt. För läskunnigheten kommer inte per automatik, utan genom undervisning, berättar Marie Trapp.
– Man kan också leka detektiv tillsammans och hitta nya ord man kan reda ut. Ofta gör man det genom att läsa vidare, läsa om men ibland också genom att slå upp ordet, säger hon.
Gör som de gör i boken
När någon exempelvis hoppar i boken kan man själv också hoppa. Att levandegöra texten skapar intresse, berättar Marie Trapp:
– Man kan gärna ha olika röstlägen. Viskar de i boken kan du viska, kramas de kan ni kramas och så vidare. Så gör vi i klassrummet när vi läser också.