Världsberömd kör leker fram Händel i show på Gripsholm

Romeo & Juliakören gör två uppträdanden på Gripsholms slott i Mariefred på lördag. Vi har talat med körledaren Benoît Malmberg.

”En musikalisk helhetsupplevelse med George Friedrich Händels mest älskade arior och körverk”. Så beskrivs föreställningen ”Händel with care” som Romeo & Juliakören uppträder med på Gripsholms slott vid två tillfällen på lördag.

”En musikalisk helhetsupplevelse med George Friedrich Händels mest älskade arior och körverk”. Så beskrivs föreställningen ”Händel with care” som Romeo & Juliakören uppträder med på Gripsholms slott vid två tillfällen på lördag.

Foto: Joacim Bergström

Kultur2022-08-23 18:52

Romeo & Juliakören turnerar just nu med en sprillans ny föreställning med den vitsiga titeln ”Händel with care”. Normalt reser sällskapet världen runt med sina totalshower där sång, rytmer och dans ackompanjeras av renässansens instrument luta och slagverk.

Lördagens föreställning, där väl valda sånger av Händel passats in i en timslång upplevelse, är fortfarande inbegripen i en skapandeprocess. Åtminstone om man får tro skaparen själv och Romeo & Juliakörens grundare Benoît Malmberg.

– Vi tar hand om Händel på vårt sätt, kommenterar han titeln på föreställningen. 

– Vi har stött på Händel när vi förberett andra konserter, så jag var nyfiken på hur Händel kunde låta i ett mindre format. Oftast är det ju stora körer, orkestrar och oratorier, säger Benoît Malmberg.

undefined
Benoît Malmberg är Romeo & Juliakörens grundare och konstnärlige ledare sedan starten 1991.

Romeo & Juliakören uppstod 1991 under Dramatens uppsättning av Shakespeares drama med Lena Endre och Thorsten Flinck i huvudrollerna. Sedan har det rullat på. Återkommande är körens uppsättningar i Dramatens stora marmorfoajé och veckan innan årets två Gripsholmskonserter har ett antal föreställningar gått av stapeln just där, på hemmaplan.

– Typiskt för vårt sätt att jobba är att vi mejslar med de här styckena och ser vad vi kan göra med dem. Vi testar olika sättningar, solon eller olika stämmor för att få ett annat uttryck, säger Benoît Malmberg.

– Jag vill att konserterna ska vara lekfulla och att publiken ska vara nära och delaktig. Det blir en Händelkonsert med enstaka låtar men också ett framträdande där publiken kan känna att de får fantisera med och att vi kan hitta en lekfullhet med det.

För Benoît Malmberg är alltid mötet med publiken det viktigaste.

Vad betyder det?

– Att vi i kören och publiken är i samma rum. Ibland kan en musiker sitta och spela i sin egen lilla värld och publiken mer är med som lyssnare. Men för mig är det viktigt att få till att hela rummet är samma rum och att vi vet om varandra, säger han.

Vad har kören för kopplingar till Gripsholms slott?

– Vi har ganska många kopplingar dit och har varit där tidigare. När Kungen och Silvia firade sitt silverbröllop uppträdde vi och förra sommaren spelade vi in en skiva, ”Mascherata”, inne på borggården och det gick jättebra. Den har vi med oss om någon vill köpa den. Gripsholm tycker vi väldigt mycket om. Det är väldigt fin och underbar miljö, säger Benoît Malmberg.

undefined
Romeo & Juliakörens Anna Ander i full mundering under Händelföreställningen. ”För varje nytt möte med publik förändrar jag”, säger Benoît Malmberg, ledare för Romeo & Juliakören.

”Mascherata” var en del av Romeo & Juliakörens 30-årsjubileum i fjol.

Benoît Malmberg är den typ av konstnär som gått den långa vägen inom institutionsteatern. Han kom till Dramaten som contratenor 1986 och jobbade med alla de stora skådespelarna och regissörerna på den tiden; Ingmar Bergman, Margaretha Krook, Jarl Kulle, Anita Björk, Peter Stormare.

Malmberg är så tätt hoptråcklad med själva kören att när man klickar på hans namn på Wikipedia så kommer man direkt in på Romeo & Juliakörens sida.

För tio år sedan förärades han till och med en kunglig medalj i åttonde storleken i högblått band för sin eminenta ledning.

Han beskriver sig själv som autodidakt på det musikaliska området.

– Dramaten har varit mitt universitet och min utbildning under alla dessa år. Jag kom hit som sångare och medverkade i ”Jeppe på berget” och sen har jag haft olika uppgifter som både sångare, figurant, mindre roller och musikansvarig.

Han har även jobbat som producent i många år och varit tillförordnad ensemblechef under en period. 

– Nu jobbar jag väldigt mycket med rollsättningar på Dramaten, säger Benoît Malmberg.

När han inte knådar fram akter med kören förstås. Och det förefaller vara ett evigt pågående arbete.

Deltar du själv i körens uppsättningar eller är du bara regissör?

– Ett signum för Romeo & Juliakören är att jag är med på scen. Ibland pratar jag med publiken och bryter av, om det finns tillfällen, försöker få igång energier ibland eller få ner energier. Det är ovanligt att jag sjunger, jag har så mycket koncentration på allt annat, men jag finns med i kostym. Det är det som är annorlunda, för jag står inte rakt upp och ner och dirigerar med ryggen mot publiken utan är en del av formen.

Schemat framöver förefaller vara tämligen späckat för Benoît Malmberg. 

Nu ska ”Händel with care” trimmas in ytterligare innan den kan säljas till stora utlandsturnéer. Även fjolårets ”Mascherata” ska börja säljas till världen och samtidigt hägrar den traditionsenliga julkonserten på Dramatens stora scen.

Romeo & Juliakören

Grundad på Dramaten 1991 av Benoît Malmberg som fortfarande är dess konstnärlige ledare.

Sprungna ur teatervärlden har kören tagit fasta på det ideal där musik och sceniskt berättande hör samman.

Gruppens specialitet är europeisk renässansmusik med tillhörande kostymering.

Turnéer har fört ensemblen till 40 olika länder och i Sverige har de medverkat under fem Nobelbanketter och vid Kronprinsessan Viktorias bröllop.

Ensemblen består av ett femtontal sångare, skådespelare och musiker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!