Det var inte lĂ€nge sedan nyhetskanalen BBC gjorde en lista över tidernas 100 bĂ€sta barnböcker. Toppar listan gör â med rĂ€tta â âWhere the Wild Things areâ (âTill vildingarnas landâ) av Maurice Sandak frĂ„n 1963.
Ingen av de 15 första titlarna pÄ BBC:s topplista Àr frÄn 2000-talet. Kan inte en modern barnbok som bli en riktig klassiker? Det frÄgar jag mig nÀr illustratören Aron Landahls nya bilderbok kommer i mitt senaste bokpaket.
Jag har följt Aron Landahls författarskap under flera Ă„r. Han debuterade 2019 med âDropp, droppâ (RabĂ©n & Sjögren). Det Ă€r lĂ„ngt frĂ„n den bĂ€sta smĂ„barnskrĂ€ckis jag lĂ€st. Illustrationerna överglĂ€nser berĂ€ttelsen. Men med âAlla Ă€ter allaâ (2023, RabĂ©n & Sjögren) har Aron Landahl hittat balansen mellan text och bild.
Redan omslaget vĂ€cker intresse. I likhet med Tove Janssons klassiker âHur gick det sen?â (1952) har framsidan ett utskuret hĂ„l. I Alla Ă€ter alla Ă€r tomrummet, för att förstĂ€rka titeln, omringat av en ödla som svalt delar av sin svans. Kring krĂ€ldjuret vĂ€xer lummig grönska mot svart bakgrund. Det Ă€r nĂ„got med svĂ€rtan i illustrationerna som bĂ„de kĂ€nns igen, till exempel frĂ„n Hans Arnold fantasieggande illustrationer av Astrid Lindgrens âAllrakĂ€raste systerâ (1973) och frĂ„n tidernas bĂ€sta barnbok, Till vildingarnas land, som nĂ€mndes ovan.
PÄ telefon berÀttar Aron Landahl att han, trots alla teknikens nutida möjligheter, jobbar mestadels analogt med sina akrylbilder.
Det Ă€r ingen faktabok som Aron Landahl skapat, men berĂ€ttelsen Ă€r sakligt informerande. Djuren och vĂ€xtarterna i Alla Ă€ter alla finns i svensk fauna, Ă€ven om de kanske inte skulle samsas pĂ„ samma grĂ€splĂ€tt i verkligheten. NĂ€r jag frĂ„gar honom om en trut verkligen kan Ă€ta en snok, sĂ„ som i boken, sĂ€ger han: âDet Ă€r en nĂ€ringskedja som kan hĂ€nda, Ă€ven om det inte Ă€r den vanligasteâ. Det visar sig att han stĂ€llt samma frĂ„ga till jourhavande biolog pĂ„ Naturhistoriska riksmuseet.
För tolv Ă„r sedan flyttade Aron frĂ„n Visby pĂ„ Gotland för att lĂ€sa biologi vid Uppsala universitet. Men i stĂ€llet blev konsten hans yrke. Han har tidigare bland annat illustrerat tvĂ„ Titta-böcker av etablerade Max-författaren Barbro Lindgren. Senast var det âTitta, Lill-Hansâ (2022, Karneval Förlag), en saga om Lill-Hans Ă€ventyr med de vilda djuren i skogen. Men Aron Landahl sĂ€regna, drömmiga bilder samspelar inte helt med Barbro Lindgrens raka penna. I den tidigare boken âTitta Rödluvanâ (2020) drar Aron Landahl illustrationer mot ocensurerad grymhet. PĂ„ Uppsala Stadsbibliotek har "Titta Rödluvan", trots smĂ„barnsprosan, hamnat pĂ„ vuxenhyllan.
Men i "Alla Àter alla" gÄr det att slÄ upp vilket uppslag som helst och försjunka i bildkonsten. Det stormiga havet runt sÀlen pÄminner om japanska konstnÀren Katsushika Hokusai dramatiska trÀsnitt "Under vÄgen utanför Kanagawa". PÄ sista uppslaget utspelar sig en ordlös berÀttelse om nyckelpigans livscykel. OcksÄ textsnuttarna Àr genomarbetade och fyndiga. Aron Landahl har jobbat med boken i över tvÄ Är. VÀl investerad tid, tycker jag som bilderbokslÀsare.
Varje uppslag bĂ€r en ledtrĂ„d om vilket rovdjur som kan komma att bli mĂ€tt hĂ€rnĂ€st. Men sagan slutar aldrig riktigt â utan fortsĂ€tter likt ett kretslopp i en cirkel. Förhoppningsvis lever berĂ€ttelsen kvar lĂ€nge. Kanske kan det bli en ny klassiker?