Biograferna famlar efter "Barbenheimer"-formel

Bio-Sverige fick en ovĂ€ntad glĂ€djesommar, nĂ€r svenskarna flockades för att fĂ„ uppleva fenomenet ”Barbenheimer”. Nu tvingas branschen snabbt ta lĂ€rdom av sommarlyftet för att tackla en höst med skĂ„despelarstrejk och stor osĂ€kerhet.

HollywoodkĂ€nnaren Christina Jeurling Birro hoppas att filmbranschen tar rĂ€tt lĂ€rdomar av entusiasmen kring ”Barbenheimer”.

HollywoodkĂ€nnaren Christina Jeurling Birro hoppas att filmbranschen tar rĂ€tt lĂ€rdomar av entusiasmen kring ”Barbenheimer”.

Foto: Anders Wiklund/TT

Film2023-08-24 10:17

Det var sommarfenomenet som ingen hade kunnat förutse: att en dockrosa satir och ett tungt stycke 1900-talshistoria skulle bli bĂ€sta kompisar pĂ„ bio. Men internetskĂ€mtet ”Barbenheimer”, som skojade med kontrasterna mellan tvĂ„ bioaktuella filmer (Greta Gerwigs ”Barbie” och Christopher Nolans ”Oppenheimer”), förvandlades till en folkrörelse som lockade horder av biobesökare.

Lars-Eric Bjelkström Ă€r chef för Bio Drakstaden i Sundsvall, och han beskriver Ă„rets biosommar som ”fantastisk”.

– Och vilken kovĂ€ndning! I juni var det soligt och vi hade nĂ€stan noll publik. Och sĂ„ kom Barbenheimer samtidigt som regnet, och dĂ„ vĂ€llde folk in. Plötsligt var det skyar av rosa i foajĂ©n – och en del besökare gick hem och bytte om till kostym för att se ”Oppenheimer” pĂ„ kvĂ€llen, berĂ€ttar han.

Fördubblade arbetsstyrkan

Det blev lite kaotiskt de dĂ€r första veckorna, nĂ€r Bio Drakstaden – i likhet med mĂ„nga andra svenska biografer – snabbt fick fördubbla arbetsstyrkan och Ă€ndĂ„ hade svĂ„rt att möta publiktrycket. Ingen hade rĂ€knat med att 700 000 svenskar skulle lösa biljett till ”Barbie” (och en halv miljon till ”Oppenheimer”). Biosommaren började snarare i moll, med blygsamma siffror för storfilmer som ”The Flash” och den femte ”Indiana Jones”-filmen.

– Det kommer mycket stora filmer, som det pratas om pĂ„ tv och som syns i reklam pĂ„ stan. Och nördarna kommer pĂ„ premiĂ€rhelgen, men sedan dör intresset ut ganska snabbt. Det har blivit ett större motstĂ„nd mot att gĂ„ pĂ„ bio, man tittar hellre pĂ„ Netflix hemma, sĂ€ger Lars-Eric Bjelkström.

Att biografnĂ€ringen har tagit stryk av strömningsrevolutionen Ă€r inget nytt, och krisen har fördjupats av pandemin. Men med ”Barbenheimer” verkar spiralen ha vĂ€nt uppĂ„t, Ă„tminstone tillfĂ€lligt. Filmjournalisten Christina Jeurling Birro, som bevakar Hollywood i bland annat SVT och podden ”Pop Culture Confidential”, tror att det Ă€r viktigt att filmbranschen inte drar fel slutsatser av fenomenet.

– Svaret Ă€r inte ”nu gör vi hundra filmer om leksaker”, utan att man vĂ„gar tĂ€nka nytt. Som att ge en feministisk indieregissör som Greta Gerwig 145 miljoner dollar för att göra en film om Barbie. Det Ă€r vĂ€ldigt sĂ€llan Hollywood vĂ„gar ta sprĂ„nget, sĂ€ger hon.

"Unga flockades till filmen"

Den ovĂ€ntade kombinationen Greta Gerwig och Barbie skapade tidigt den internethajp som skulle utmynna i ”Barbenheimer”. Christina Jeurling Birro jĂ€mför med förra Ă„rets stora snackis ”Everything everywhere all at once”, en oberoende film med minimal budget som blev en ovĂ€ntad biosuccĂ© och kammade hem sju Oscarstatyetter.

– Unga mĂ€nniskor flockades till filmen. Den var sĂ„ crazy och sĂ„ speciell att alla sa ”jag kan inte ens förklara – du mĂ„ste gĂ„ och se den”. I dag Ă€r djungeltelegrafen mycket viktigare för en films framgĂ„ng Ă€n en tidningsanalys pĂ„ fem sidor.

Lars-Eric Bjelkström pĂ„ Bio Drakstaden mĂ€rker att det pĂ„gĂ„r en diskussion om filmer utanför tidningssidorna och tv-rutan, som driver publik till biograferna – sĂ€rskilt bland unga. Han fĂ„r samtal och mejl frĂ„n tonĂ„ringar som frĂ„gar efter specifika filmer, som filmerna i romance-serien ”After”. SkrĂ€ckfilmer med minimala marknadsföringsbudgetar kan dra storpublik bland de yngre, som influeraren Joakim Lundells kommande skrĂ€ckfilm ”Canceled”.

– Han kommer hit till premiĂ€ren och nĂ€stan alla 356 biljetter Ă€r redan sĂ„lda – han har en otrolig fanbase som rör sig lite under radarn.

I höst hĂ€nger dock nya mörka moln över biograferna, med en skĂ„despelarstrejk i Hollywood som kan pĂ„gĂ„ Ă€nda in i 2024. En del filmer har redan stĂ€llts in, men konsekvenserna Ă€r svĂ„röverblickbara eftersom det som brukade funka pĂ„ bio – Marvelmastodonter och flĂ€skiga actionfilmer – inte lĂ€ngre lyckas locka den riktigt stora publiken.

"Hajen" i Àventyrsbadet

Medan Hollywood till stor del hĂ„ller fast vid gamla recept (flera nya filmer om leksaker Ă€r pĂ„ gĂ„ng) fĂ„r de svenska biograferna försöka hĂ„va in besökare med annat Ă€n nyskapande filmer. VIP-salonger med extra sköna stolar dĂ€r man kan bestĂ€lla mat och vin har visats sig vara ett vinnande koncept. I Sundsvall sĂ„lde man ut en visning av ”Hajen” pĂ„ stadens Ă€ventyrsbad, dĂ€r besökarna kunde se filmen frĂ„n en flytande fĂ„tölj.

En som har gott hopp om framtiden Ă€r filmregissören Axel Öhman. Mitt i denna turbulenta tid startar han ny biografverksamhet i anrika FĂ„gel BlĂ„ pĂ„ Östermalm i Stockholm, dĂ€r Ingmar Bergman sĂ„g film som barn.

– Det finns 70 000 mĂ€nniskor i stadsdelen, sĂ„ nog ska vi kunna fylla en salong med 126 platser. I allt skrollande finns det en törst efter kollektiv underhĂ„llning, att fĂ„ vara ute bland folk och vara en del av nĂ„got, att kulturen levs i kroppen. Jag tror att mĂ€nniskor har ett behov av det, sĂ€ger han.

Vad tror du att biograferna kan lĂ€ra sig av ”Barbenheimer”?

– Jag tror att det handlar om hur vi pratar om film. ”Barbenheimer” visar vad som kan hĂ€nda nĂ€r du paketerar nĂ„got pĂ„ ett spĂ€nnande, intressant och attraktivt sĂ€tt, som kĂ€nns i zeitgeisten. Det kan man göra med alla bra filmer.

Fakta: Strejk i Hollywood

Den 14 juli gick de 160 000 medlemmarna i amerikanska skĂ„despelarfacket Sag-Aftra ut i strejk. De strejkande krĂ€ver högre minimilön, att fĂ„ ta del av vinsterna frĂ„n strömningstjĂ€nsterna och att ett nytt regelverk ska skydda skĂ„despelare frĂ„n att bli ersatta av artificiell intelligens.

Strejken innebÀr att inga filmer eller tv-serier med fackanslutna skÄdespelare kan spelas in, men ocksÄ att skÄdespelarna inte kan delta i marknadsföringen av fÀrdiga filmer, som att gÄ pÄ röda mattan eller ge intervjuer.

I nulÀget stÄr Sag-Aftra och motparten AMPTP lÄngt ifrÄn varandra.

Samtidigt strejkar Àven manusförfattarna i facket WGA, för bÀttre villkor, mer pengar frÄn strömning och begrÀnsning av anvÀndning av AI i manusprocessen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!