I våras belönades manusförfattaren och regissören Ruben Östlunds nya film "Triangle of sadness" med Guldpalmen vid filmfestivalen i Cannes. Inför Sverigepremiären i fredags har han flitigt använt rampljuset för att tala om att han vill se filmskapare, finansiärer och publik hjälpas åt för att vitalisera den insomnande biografkulturen.
Ett sätt att göra det skulle vara att alla som erhåller långfilmsstöd från Svenska Filminstitutet som motkrav ska turnera runt med sina färdiga filmer till åtminstone tio olika städer och biografer – vilket är precis vad Östlund med sitt team gjorde under helgen.
När turnébussen stannade i Nyköping (ett av två planerade stopp i Sörmland, men Eskilstunabesöket blev inställt) höll han tillsammans med Henrik Dorsin en presentation inför den fullsatta biografen. Publiken fick sig både flera goda skratt (vid ett tillfälle fick publiken vara skådespelare när Östlund regisserade en improviserad scen där alla skulle reagera på olika extrema sätt inför en imaginär film) och en rejäl dos filmkunskap.
Efteråt sade Östlund och Dorsin till tidningen att turnén nästan fått teamet att känna sig mer som artister än filmskapare.
– Vi känner oss lite som ett rockband, där filmen är huvudnumret och vi är förbandet. Man får en enorm energi av det, säger Ruben Östlund.
Henrik Dorsin instämmer.
– Det har varit fantastiskt. Nästa gång blir det här någonting att verkligen se fram emot, istället för att det blir som vanligt när filmen är slut och alla inblandade direkt bara går vidare till nästa projekt.
Henrik berättar att det för honom var en helt ny upplevelse att jobba med Ruben Östlund, och att han funnit nya sidor av sig själv som skådespelare när han inte längre kunnat förlita sig på "gamla knep".
– Ruben är ett geni. Han har en väldigt speciell och annorlunda arbetsmetod där han hela tiden pushat mig.
Både Östlund och Dorsin är ense om att det varit härligt att få möta publiken under turnén. Samtidigt påpekar Ruben att om det ska ske någon förändring inom den svenska biografkulturen krävs det att andra följer i deras fotspår.
– Vi måste ha mycket mer visningar, det kan inte bara vara jag och Henrik som reser runt med vår film om vi ska få snurr på biografkulturen inom Filmsverige.