Söndag den 20 augusti landar Diggiloo-turnén i Sundbyholms slottspark med totalt elva artister.
Utöver de redan nämnda kommer publiken att få möta Anne-Lie Rydé, Hanna Hedlund, Andreas Lundstedt, Maria Sur, John Lundvik, Liamoo, Bruno Mitsogiannis och ”Mamma Diggiloo”, Jessica Andersson.
Det berättar Patrik Krall, som har producerat det folkkära evenemanget ända sedan starten.
– Det blir tionde gången vi kommer till Sundbyholms slottspark. Första gången var 2005, minns Patrik Krall.
Att det är en jubileumsshow kommer främst att märkas genom återblickar i form av kavalkader på storbildsskärmar och kanske i något musikaliskt medley. Men årets Diggiloo-turné kommer inte att avvika från sitt inarbetade koncept och ska vara en show som känns aktuell år 2023.
Ambitionen är att skapa en föreställning för hela familjen inklusive far- och morföräldrar, berättar Patrik Krall.
– Diggiloos DNA är att vara synonymt med sommar och att vara årets händelse för tre generationer.
2023 års artister speglar detta, med äldre stjärnor som Anne-Lie Rydé och Thomas Di Leva i ena änden av åldersspannet och 17-åriga "Idol"-stjärnan Nike Sellmar och 18-åriga Maria Sur i den andra.
Patrik Krall beskriver Maria Sur som ett stjärnskott.
– Henne tror jag att vi kommer att få höra talas mycket om framöver.
Popartisten Maria Sur kom till Sverige från Ukraina i mars i år. Innan kriget tvingade henne att fly hade hon medverkat i talangprogrammet "The Voice" i Ukrainsk tv. Här i Sverige sjöng hon i insamlingsgalan "Hela Sverige skramlar" vilket ledde till ett skivkontrakt med Warner. Enligt tidningen Aftonbladet är Maria Sur även klar för Melodifestivalen 2023.
En viktig del av Diggilooturnéerna är att en komiker medverkar på scenen. Det knyter ihop showens olika delar och skapar en rolig, varm stämning. I sommarens turné medverkar youtubern Daniel Norberg som också tillför något nytt.
– Det är första gången vi har med en komiker som inte kommer från den klassiska stand up:en. Han både sjunger och dansar och det är tv och underhållning. Han kanske har jobbat mer mot kameran än mot en livepublik. Jag tror att han kan bidra med att utveckla Diggiloo-konceptet, säger Patrik Krall.
Biljetterna släpps den 3 december på Diggiloo.com.