MĂ„nga av hennes verk Ă€r gjorda under residensvistelser runt om i vĂ€rlden, palestinsk-brittiska Mona Hatoum tycker om att jobba just sĂ„ â pĂ„ plats.
Hon gillar att tillbringa tid i de stĂ€der dĂ€r hon ska stĂ€lla ut â och att Ă€ven hitta arbetsmaterialet dĂ€r.
ââJag gĂ„r till loppmarknader, berĂ€ttar hon pĂ„ telefon frĂ„n ateljĂ©n i London, nĂ„got som dock blev omöjligt under pandemin. I stĂ€llet har hon handlat pĂ„ Ebay, vilket har varit mycket svĂ„rare.
ââJag tycker ju om att ta pĂ„ saker och kĂ€nna pĂ„ dem.
NĂ€r hon 2004 första gĂ„ngen stĂ€llde ut stort pĂ„ just Magasin III i Stockholm var det ocksĂ„ efter en vistelse som stipendiat pĂ„ svenska Iaspis. Sedan dess har hon blivit en Ă€nnu större internationell konststjĂ€rna. "Mona HatoumâRevisit" kallar Magasin III den nya utstĂ€llningen som ocksĂ„ Ă€r just ett Ă„terbesök och ett miniretrospektiv av ett konstnĂ€rskap som finns i museets egen samling och som nu parallellt stĂ€lls ut Ă€ven pĂ„ konsthallen Accelerator pĂ„ Stockholms universitet.
Sina egna fantasier
Magasin III inleder med dokumentation av hennes rebelliska performancekonst frÄn 1980-talet men visar framför allt installationer och skulpturer. Hatoum Àr varken minimalist eller surrealist men jobbar i dialog med bÄda konstriktningarna, framhÄller Olga Krzeszowiec Malmsten, kurator pÄ Magasin III. KonstnÀren sjÀlv vill att hennes publik ska projicera sina egna fantasier pÄ hennes verk.
ââJag vill skapa situationer dĂ€r publiken kĂ€nner sjĂ€lv. Jag vill att saker ska vara öppna.
Hatoum föddes 1952 i Beirut. NÀr inbördeskriget bröt ut var hon pÄ besök i England och kunde inte ÄtervÀnda. MÄnga Är senare, under en vistelse i sin födelsestad, gjorde hon skulpturserien "Bourj" (torn pÄ arabiska). De tunga pjÀserna, vars skottskadade byggklossar utgörs av ihÄliga byggbalksbitar i stÄl, leder genast associationerna till krigsplatser med urblÄsta och sönderbombade flerfamiljshus.
Hotfull pÄ ett helt annat sÀtt Àr hennes vÀggskÀrm i form av ett uppförstorat rivjÀrn.
ââEtt slags rivande existens, det var den sortens kĂ€nsla som jag ville skapa. Det handlar om ha en kritisk medvetenhet som kanske fĂ„r dig att inte acceptera saker sĂ„ som de verkar vara utan se lite bakom ytan och kanske uppfatta ett underliggande hot, jag vet inte, förklarar hon.
FrÄn kubansk restaurang
Just husgerÄden Äterkommer, Àven i ett helt nytt verk, "Electrified (variable IV)" som hon pÄ grund av pandemin blev tvungen att göra hemma i ateljén i stÀllet för i Stockholm.
De strömförande köksverktygen â durkslag och potatispress â samt stolarna frĂ„n en kubansk restaurang som nu hĂ€nger frĂ„n taket i Magasin III Ă€r Ă„ ena sidan lite farliga, Ă„ andra sidan vĂ€lanvĂ€nda och bekanta föremĂ„l som fĂ„r en glödlampa att lysa. Strömmen fluktuerar, likt en pulserande kraft i ett bĂ„de vackert och roligt verk som ska visas med en vakt stĂ€ndigt nĂ€rvarande.
ââJag har lyckats sĂ€nka strömstyrkan, det Ă€r inte farligt, men man bör sĂ„klart inte röra detta, sĂ€ger hon.
Redan nÀr Mona Hatoum gick pÄ konstskola i slutet av 1970-talet intresserade hon sig för att göra föremÄl strömförande. DÄ var det kanske mest kvantfysiken eller "osynliga krafter" som fascinerade henne, det faktum att Àven döda ting bestÄr av smÄ partiklar som rör sig, förklarar hon och berÀttar att hennes experiment ansÄgs vara alltför farliga för omgivningen.
NÀr hon 20 Är senare Äterupptog samma praktik handlade det mer om att introducera ett fysiskt eller psykiskt störningsmoment mitt i alla hemtrevligheter. Publiken rubbas förhoppningsvis ur bekvÀmlighetszonen.
ââDet stör förvĂ€ntningarna och fĂ„r dig att ifrĂ„gasĂ€tta miljön runtomkring dig, det som du vanligen tar för givet.