Svepduken ligger ihoprullad och varsamt paketerad. Instruktionen pĂ„ emballaget Ă€r en order: "i hĂ€ndelse av repatriering â bryt sigillet". Detta ska ske om kvarlevorna efter Charwes huvud trots allt skulle hittas i England och skickas tillbaka till Zimbabwe, nĂ„got som landets regering ocksĂ„ har begĂ€rt.
Namnet â Charwe Nyakasikana Nehanda â Ă€r invĂ€vt i versaler.
ââDet gĂ„r ju mycket fortare att skriva, men det det blir nĂ„got sĂ€rskilt med fibrerna i textilierna â det gĂ„r inte bara att sudda bort. Jag vill föreviga hennes namn, och alla andra namn. Man kan tĂ€nka pĂ„ alla bortglömda kvinnor som inte ens skrivits in i historien, sĂ€ger Marcia Harvey Isaksson.
Men svepduken Àr ocksÄ ett ömsint sÀtt att nÀrma sig den kvinna och slÀkting som göms bakom ikonen. I Zimbabwe kallas hon Mbuya, vilket betyder mormor eller farmor pÄ shonasprÄket. Mbuya Nehanda finns förevigad genom namn pÄ gator och byggnader i Harare och sedan i somras till och med som staty men Àr inte lÀngre ihÄgkommen med sitt ursprungliga namn, Charwe.
ââJag tĂ€nkte pĂ„ sjĂ€lva mĂ€nniskan, hon som levde och andades, hon som var en del av en vanlig familj.
VÀver stÄende
Marcia Harvey Isaksson, en gÄng revisor i Harare, jobbar sedan lÀnge som inrednings- och utstÀllningsarkitekt i Stockholm dÀr hon ocksÄ driver ett eget galleri för textilkonst, Fiberspace. Dessutom vÀver hon sjÀlv, bland annat genom sÄ kallad ryggbandsvÀvning, en enkel traditionell teknik, vanlig i Sydamerika, dÀr man vÀver med kroppen som motvikt.
I den nyss gjorda installationen ingĂ„r en pĂ„börjad vĂ€v och den huvudstora metallringen â ett fĂ€ste för varpen â hĂ€nger frĂ„n taket. Under fotosessionen ryggar Marcia Harvey Isaksson tillbaka. Ăven om det inte var avsikten Ă€r det lĂ€tt att associera till de brittiska kolonisatörernas avrĂ€ttning av Charwe Nyakasikana Nehanda 1898.
Charwe ansĂ„gs vara ett medium för det kvinnliga andevĂ€sendet Nehanda. NĂ€r britterna under ledning av Cecil Rhodes och hans British South Africa Company invaderade Mashonalandet i dagens Zimbabwe ledde det till ett uppror â Chimurenga (frihetskriget).
Frihetslegend
Mbuya Nehanda blev en av upprorets förgrundsgestalter och avrÀttades av britterna genom hÀngning. PÄ sitt yttersta förklarade hon att hennes ande skulle Äterkomma och leda ett andra Chimurenga som hennes folk ocksÄ skulle vinna. Historien blev en legend som inspirerade det frihetskrig som ledde fram till Zimbabwes sjÀlvstÀndighet 1980, berÀttar Marcia Harvey Isaksson.
Först skulle hon göra ett vÀvprojekt om mytologi och folktro men efterforskningarna kring anmodern gav det en ny riktning. Inför internationella kvinnodagen i fjol hade hon dessutom bett sina kvinnliga slÀktingar i Zimbabwe att intervjua sina mammor och skicka smÄ filmklipp som hon sedan klippte hop till en hel film.
ââDet var helt fantastiskt, plötsligt blev det Ă€nnu mer intressant med mina kvinnliga slĂ€ktingar bakĂ„t.
Men vÀvprojektet föddes ocksÄ i bestörtning över uppgifter om att Mbuya Nehanda inte bara blivit hÀngd utan Àven halshuggen.
ââDet hĂ€r lĂ„ter flummigt och konstigt men det kĂ€ndes som att jag fick besök av Charwe som sade "nu fĂ„r du berĂ€tta den hĂ€r historien". Jag bara vĂ€vde och vĂ€vde, som i trans. Jag var bestört över att fĂ„ reda pĂ„ att hon ocksĂ„ kan ha blivit halshuggen, inte bara hĂ€ngd.
Fortsatte vÀva ÀndÄ
I somras visade nya analyser att kvarlevorna pÄ Natural History Museum i London inte kommer frÄn de avrÀttade Chimurenga-ledarna vilket man tidigare trott. Marcia Harvey Isaksson fortsatte ÀndÄ att vÀva.
ââDet blev viktigt för mig som symbolhandling â att uppmĂ€rksamma att detta har hĂ€nt! Hon blev dödad, det Ă€r ingen tvekan om det. Och hon blev dödad för att hon stod upp för sitt land och sitt folk, inte för att hon var kriminell eller nĂ„gonting. Det var hĂ€rskarteknik, sĂ€ger Marcia Harvey Isaksson.
I samband med ett konstnĂ€rsresidens pĂ„ The Bag Factory i Johannesburg, Sydafrika, hoppas hon fĂ„ premiĂ€rvisa sin installation i Zimbabwe i höst. Det Ă€r dĂ€r hon tycker att den ska stĂ€llas ut allra först â nĂ„got annat vore fel. Marcia Harvey Isaksson vill visserligen berĂ€tta om Charwe för vĂ€rlden, men ocksĂ„ för sin familj i Harare.
ââDet hĂ€r Ă€r för Charwe. Jag har kĂ€nt att hon inte har fĂ„tt komma till ro. Innan kristendomen kom till Zimbabwe hade man en tro dĂ€r man ofta hedrade förfĂ€der, och dĂ€r finns den tron kvar.