Omskakande möte med Förintelsen i Sörmlands Museum

En miljon judar mördades i Auschwitz, allt medan några människor hade utrotandet som jobb – med goda villkor och chans att göra karriär.

I utställningen ses bland annat 14 röksvarta målninar med en kil - eller spik i mitten av Ann Edholm, och en plattform skapad av Tom Sandqvists bok "Jerusalem".

I utställningen ses bland annat 14 röksvarta målninar med en kil - eller spik i mitten av Ann Edholm, och en plattform skapad av Tom Sandqvists bok "Jerusalem".

Foto: Malén Eneberg/Sörmlands Museum

Konst2022-10-20 18:52

Jag sitter ner på en bänk mitt i en av utställningshallarna i Sörmlands Museum försedd med ett par hörlurar.  

I dessa hör jag en manlig röst, helt utan inlevelse, som läser en text. Den berättar om blomkrukor, dragspel, filmprojektorer och spritransoner på 20 centiliter, men här finns även ord som vätecyanid, pelletsform, förgasning, avlusning och dusch. Även om namnet Auschwitz aldrig nämns tar det bara sekunder att förstå att detta är en beskrivning av hur noggrant organiserad massutrotningen i Förintelsefabriken var och att dess ingenjörer hade ansträngt sig för människorna som arbetade i lägret skulle ha gjorda arbetsvillkor och en meningsfull fritid. 

undefined
I installationen "Jerusalem" av konstnären Ann Edholm och konstvetaren och författaren Tom Sandqvist få betraktaren bland annat en inblick i villkoren för dem som arbetade i koncentrationslägret Auschwitz.

Där jag sitter är jag omgiven av Ann Edholms stora röksvarta målningar med en vass kil, eller spik i mitten. Målningarna är 14 till antalet och knyter an till legenden om de 14 stationerna som Jesus passerade på sin "via dolorosa" på väg till sin egen korsfästning på Golgata i Jerusalem, men också till fyra fotografier som en fånge lyckades ta inifrån gaskammaren i Auschwitz med hjälp av en insmugglad lådkamera. 

Ytterligare tre målningar, där röda kilar frammanar visioner av händer eller eld, ingår i installationen, som snart kryper in under skinnet på betraktaren. 

undefined
Paret Tom Sandqvist och Ann Edholm är bosatta utanför Nyköping.

Ljudverket och målningarna är en del av "Jerusalem – en installation" av författaren Tom Sandqvist och konstnären Ann Edholm. 

Titeln anspelar på Jerusalem som en dröm om tillhörighet och andlig hemkomst snarare än den fysiska platsen. Verket har tidigare ställts ut på bland annat Alma Lövs museum och i Ronneby Konsthall. Den version som nu visas är särskilt anpassad till Sörmlands Museum. 

Utställningen öppnar i Sörmlands Museum i Nyköping på lördag den 22 oktober och pågår till 8 januari 2023.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!