Jätteskulpturen vid Oxelösundsvägen reser till Örebro

Sedan 2019 har den blå katedralen varit ett landmärke intill vägen mellan Oxelösund och Nyköping. Nu har skultpturen "Katedralbygge – ett konkrement" monterats ner för att flytta till Örerbro och utställningen Open art.

Konstnären Mats Lodén och hans verk "Katedralbygge - ett konkrement" har stått i Stjärnholms skulpturark och utgjort ett landmärke för dem som rest mellan Nyköping och Oxelösund.

Konstnären Mats Lodén och hans verk "Katedralbygge - ett konkrement" har stått i Stjärnholms skulpturark och utgjort ett landmärke för dem som rest mellan Nyköping och Oxelösund.

Foto: Catarina Nitz

Konst2022-05-24 19:45

Många bilister som åker mellan Nyköping och Oxelösund har säkert lagt märke till den blåa jätteskulpturen intill TGOJ-banan i höjd med Stjärnholms stiftsgård. Den uppmärksamma kanske även noterat att den blå katedralen nu har sjunkit ihop till något som på håll ser ut som en blå brädhög.

undefined
"Katedralbygge - ett konkrement" ska nu fraktas till Örebro och utställnngen Open art. Där kommer den blå katedralen bland annat blir ett rum för en konferens om hållbart byggande och en antikärnvapendemonstration.

I själva verket är det konstnären själv, Mats Lodén, som tack vare verkets snillrika konstruktion, fällt ihop det för att göra rent det och måla om det för att sedan frakta skulpturen till Örebro på en långtradare.

Där ska den resas upp igen med hjälp av vajrar, två spel och stora betongblock som fungerar som motvikt. 

– Det fungerar som när man reser ett flaskskepp, berättar Mats Lodén.

Verket, som är tillverkat av limmad gran har flyttats flera gånger tidigare. 

– Det har varit på 15 olika platser. 

Senast var i skultpturparken vid Edsvik konsthall som gick i konkurs 2019. Den blå katedralen blev hemlös, och Mats var hjärtligt trött på sitt konstverk, som är åtta meter högt, åtta meter brett, 14 meter långt och väger tio ton. 

undefined
Den ultramarinblå färgen kommer från början från konstnärens mormor som också var konstnär. – Jag fick ärva färgen och målade snabbt upp den och försökte sedan hitta samma nyans igen till den blå katedralen, berättar Mats Lodén.

– Jag ville kräkas på det, och tänkte elda upp det, men jag fick inte elda målat virke på allmän plats för kommunen. 

Dessbättre hittade skulpturen en plats i Stjärnholms skulpturpark. Efter utställningen i Örebro kan den eventuellt komma tillbaka hit.

Mats Lodén skapade "Katedralbygge – ett konkrement" redan 2009. De bakomliggande idéerna om offentliga och tillfälliga rum, balans, rumslighet och öppenhet hade han burit på och utvecklat i decennier. 

Mats Lodéns skulptur har formen av ett skelett till en katedral, som skulle kunna vara på väg att falla samma eller på väg att resas.

undefined
Det åtta meter höga "Katedralbygge - ett konkrement" av skulptören Mats Lodén i upprest form. Bilden är tagen i Stjärnholms skulpturpark i oktober i fjol.

Den andra delen av verkets titel, "ett konkrement" betyder på läkarspråk en förstening i ett organ, typ gallsten, men den raka översättningen från latinet är "växa samman".

Under medeltiden byggdes katedraler på många platser i Europa, det blev som race, och det var inte självklart att de byggdes på platser där människor levde och vistades. I ställer kunde det bli tvärtom, katedralbyggena, som kunde ta många, många år att genomföra, blev motor i utvecklingen och det byggdes upp samhällen kring dem.

– Katedralerna var en nödvändig del av samhället, säger Mats Lodén.

– Vad vi saknar i dag är minnesplatser och platser för ro och lugn. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!