Yinka Shonibare gjuter vinden i brons

En dansande ande – eller ett mönstrat tyg som blĂ„ser i vinden. Med "Wind sculpture in bronze I" ville Yinka Shonibare avbilda det osynliga och stĂ€lla den traditionella bronsskulpturen pĂ„ Ă€nda.

Yinka Shonibare ser de afrikanska tygerna som "sin röst" eller som ett slags stenografi för att diskutera en rad olika frÄgor.

Yinka Shonibare ser de afrikanska tygerna som "sin röst" eller som ett slags stenografi för att diskutera en rad olika frÄgor.

Foto: Jonas Ekströmer / TT

Konst2022-06-01 14:36

PremiÀrvisningen pÄ DjurgÄrden i Stockholm sker i ösregn och nÀra blommande syrener. Den lilafÀrgade skulpturen gÄr ton i ton, men fÀrgvalet Àr inte gjort med tanke pÄ blommorna.

– Lila Ă€r min favoritfĂ€rg. Men det Ă€r ocksĂ„ en subtil fĂ€rg, den skriker inte. Det hĂ€r Ă€r ett verk som ska stĂ„ hĂ€r lĂ€nge, prĂ€sterna gillar lila, det rĂ„kar ocksĂ„ vara en kunglig fĂ€rg, men egentligen handlar det bara om vad jag kĂ€nner, om vad som kan fungera under lĂ„ng tid utan att bli omodernt. Det Ă€r en evig fĂ€rg, sĂ€ger den brittisk-nigerianske konstnĂ€ren.

Yinka Shonibare, sedan tvĂ„ Ă„r CBE – Commander of the most excellent order of the British Empire – tycks uppriktigt glad över att vara tillbaka i Stockholm, dĂ€r hans konst under sommaren och hösten visas och diskuteras i samarbete med sĂ„ mĂ„nga som 13 olika institutioner.

TvÄ meter hög

PÄ grund av en sÀllsynt sjukdom i ungdomen Àr han delvis förlamad. Det trista vÀdret hindrar honom dock inte frÄn att ta sig i taxi och permobil för att stÀlla upp pÄ fotografering.

PÄ DjurgÄrden, nÀra Rosendals trÀdgÄrd, stÄr nu den tvÄ meter höga skulpturen som Àr Ärets nyhet i Prinsessan Estelles skulpturpark. PÄ sÀtt och vis tog den sin början redan nÀr han var i Stockholm som Iaspis-stipendiat 2004. Den sex mÄnader lÄnga vistelsen för den redan dÄ vÀletablerade konstnÀren resulterade i starka konstnÀrliga avtryck i Sverige men ocksÄ i flera "livsavgörande förÀndringar" och ett slags konstnÀrlig explosion.

Den gĂ„ngen Ă„kte han till Stockholm utan nĂ„gon av sina medarbetare i London. UtfrĂ„gad av Sara Sandström Nilsson frĂ„n prinsessan Estelles skulpturpark, berĂ€ttar Shonibare om hur han under Stockholmsvistelsen gjorde sin första film – om mordet pĂ„ Gustav III (visas i sommar pĂ„ Liljevalchs konsthall tillsammans med ytterligare tvĂ„ av hans filmer) – men ocksĂ„ om sin upptĂ€ckt av museet "bakom Moderna Museet".

– Vasamuseet! Jag var sĂ„ fascinerad över att det i Sverige fanns ett sĂ„dant monument över misslyckandet! Jag tyckte det var sĂ„ fantastiskt, det Ă€r ocksĂ„ ganska brittiskt att hylla misslyckandet, sĂ„ jag hade ett slags förstĂ„else för det.

Oavsett konstnÀrligt uttryck och disciplin Àr de afrikanska tygerna Yinka Shonibares signatur eller arbetsmaterial, sÄ Àven i seglen pÄ det Vasaskepp i glasflaska som han gjorde Ät Moderna Museet. SjÀlv beskriver han de fÀrgstarka tygerna som sin "röst". Hans efterforskningar visade att tygerna ursprungligen trycktes av hollÀndare som i sin tur var inspirerade av indonesisk batik.

Bra metafor

Den brittiska kolonialmakten tog dem till VÀstafrika dÀr de blev synonyma med afrikansk identitet.

– Jag tycker de Ă€r en bra metafor för det moderna livet, vi Ă€r förbundna med sĂ„ mĂ„nga saker. PĂ„ sĂ€tt och vis Ă€r tyget min röst, jag anvĂ€nder det för att uttrycka mĂ„nga idĂ©er men nĂ€r mĂ€nniskor ser tygerna vet de att det Ă€r min röst. De Ă€r ett slags stenografi för att tala om mĂ„nga andra saker.

NÀr han gjorde Vasaskeppet i flaskan 2004 började han ocksÄ intressera sig för segel och vind.

– Men det handlade ocksĂ„ om migration och mĂ€nniskors rörelser i vĂ€rlden, det fick mig att fundera över vad skulpturer betyder, vad ryms i skulpturens tradition och vad mĂ„ste man som konstnĂ€r sĂ€ga i den hĂ€r traditionen, kan jag lĂ€gga till nĂ„got nytt?

Shonibare bestĂ€mde sig för att göra just vinden till ett tema och i en glĂ€nta pĂ„ DjurgĂ„rden dansar hans senaste vindskulptur nu fram – den första som han gjort i brons i stĂ€llet för glasfiber. Trots det tunga materialet uttrycker den en stor lĂ€tthet och mycket mer rörelse Ă€n de tidigare.

– De former som ni ser Ă€r mitt försök att skulptera det osynliga.

Fakta: Yinka Shonibare

Yinka Shonibare föddes 1962 i London av nigerianska förÀldrar och Àr uppvuxen i Nigeria. Som 17-Äring ÄtervÀnde han till London för att studera, ett Är senare drabbades han av en sÀllsynt inflammation i ryggraden som gjort ena sidan av hans kropp förlamad.

Han bor och verkar i London, men har ocksÄ startat ett internationellt residens i Nigeria för konstnÀrer dÀr man kombinerar konstnÀrlig verksamhet med jordbruk. Hans konst har flera gÄnger tidigare visats i Sverige, bland annat pÄ Moderna Museet i utstÀllningen "Fashination" 2005. Hans "Wind sculpture in bronz I" blir det tredje permanenta verket i Prinsessan Estelles skulpturpark pÄ DjurgÄrden i Stockholm. Gratis guidade visningar kommer att ske dagligen i sommar.

Koreografen Joakim Stephenson har gjort en koreografi utifrÄn skulpturen. Koreografin ska ocksÄ filmas.

Under sommaren visas verk av Shonibare Àven pÄ Magasin III, Liljevalchs och Moderna Museet. Tekniska museet, Konstfack och Etnografiska museet arrangerar workshops och Nationalmuseum ett symposium om hans konst.

Shonibare ska ocksÄ göra ett nytt permanent verk för Handelshögskolan i Stockholm.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!