För kÀra barnbarn, inte vill ni vÀl bli som jag?
Lika uppslukat beroende?
Febrigt treva efter mobilen var femte minut?
Vakna mitt i natten med abstinens?
Alltid först frĂ„ga hotellreceptionen om wifi-koden. Finns det varmvatten, Ă€r kackerlackorna frekventa â vem bryr sig?
Digital first! :
âFinns det wifi och hur Ă€r koden?â
Och dĂ„ gick farmor Ă€ndĂ„ i skolan i en tid dĂ„ griffeltavlorna visserligen blivit omoderna â men Ă€ndĂ„: Vi var hĂ€nvisade till blyertspennor och rutade skrivböcker. Inte en skĂ€rm sĂ„ lĂ„ngt ögat nĂ„dde. Om inte fröken drog ned filmduken frĂ„n taket, dĂ„nglade fram en projektor och körde ett bildband eller â partystĂ€mning! - rullade igĂ„ng en brutal naturfilm med nĂ„gon Bubo scandiacus - fjĂ€lluggla - som i nĂ€rbild glufsade lĂ€mlar och möss sĂ„ nĂ€bben knastrade.
Trots denna mycket analoga skolgÄng har farmor pÄ nÄgra fÄ Är totalt gÄtt ned sig i nÀttrÀsket. Kan knappt lÀsa en bok lÀngre. Snubblar genast över nÄgot som mÄste googlas.
Storhetstiden som brevskrivare Àr förbi. LÀnge bollades ett tiotal brevvÀnner. Minst ett brev i veckan skrevs för hand innan e-post och Messenger tog över.
Trots skolans mĂ„nga lektioner i âvĂ€lskrivningâ kan farmor nu knappt skriva för hand. Ăn mindre uttyda de egna krĂ„korna. Det Ă€r dĂ€r dinosauriens klor kommer in: Handskrift krĂ€ver trĂ€ning. Den som enbart pekar skĂ€rm blir fumlig och stel i fingrarna.
2019 rekommenderade VÀrldshÀlsoorganistionen WHO att barn mellan tvÄ och fem Är inte ska sitta framför skÀrmar mer Àn max en timme per dag.
Samma Ă„r beslutade Sveriges riksdag om en ny lĂ€roplan för förskolan som stipulerade att alla barn frĂ„n ett Ă„rs Ă„lder ska âges möjlighet att utveckla digital kompetensâ.
LĂ€roplanens emfas pĂ„ digitalisering har legitimerat Ă€nnu mera surftid. Har hört förĂ€ldrar till förskolebarn som tror att skĂ€rmar Ă€r jĂ€ttebra, för âFinns det plattor pĂ„ föris mĂ„ste det ju vara för att det Ă€r bra för barnenâ.
Orionskolan i Visby fick baklÀxa av Skolinspektionen förra Äret eftersom rektorn valt bort skÀrmar pÄ lÄgstadiet.
âVi tror att det Ă€r viktigare att de först lĂ€r sig skriva för hand" sa rektorn. Som sedan fick göra en omvĂ€ndelse under galgen och lĂ€gga till skĂ€rmarbete för gluttarna.
Samtidigt har lÀrare pÄ bÄde högstadiet, gymnasiet och till och med pÄ högskolan lÀnge vittnat om elever som knappt kan lÀsa och skriva.
Politikerna som tog besluten hade sÀkert goda intentioner. Att vi ska bli vÀrldens modernaste folk. Ligga i framkant och sÄ. Hade varit bÀttre om de satt stopp för det omodernaste vi har - friskolorna.
SjÀlv tror jag medieforskaren Jonas Andersson Schwarz pÄ Södertörns högskola har rÀtt. Han anser att det Àr kommersiella krafter som drivit pÄ fokuseringen vid digitalisering och skÀrmar till barn. Tillverkarna som vill sÀlja Ànnu mer lÀsplattor har hoppat jÀmfota av förtjusning över den svenska lÀroplanen.
För enligt Schwarz finns ingen vetenskaplig grund för att skÀrmar skulle gynna inlÀrningen:
âDĂ€remot finns forskning som visar att inlĂ€rning bĂ€st sker i samspel mellan öga, öra och hand."
Den som vill lÀra sig nÄgot har mest nytta av att ta egna anteckningar för hand.
Det pÄstÄs att den Àldre generationen Àr digitalt förbisprungen. Om det vore sÄ vÀl. Snarare Àr farmorsgenerationen hopplöst fast. Inga tolvstegsprogram hjÀlper lÀngre.
Kan skĂ€rmstoppet rĂ€dda det uppvĂ€xande slĂ€ktet frĂ„n att bli analoga analfabeter? Som farmor - och mormor â Ă€r jag trots allt hoppfull.