Bond skjuts upp – IGEN: "Vill inte se den längre"

Nya "No Time to Die" skjuts upp för en tredje gång. Nu vill jag inte se den längre.

Nya "No Time to Die" skulle släpps för nästan ett år sedan. Nu skjuts den upp för tredje gången.

Nya "No Time to Die" skulle släpps för nästan ett år sedan. Nu skjuts den upp för tredje gången.

Foto: Leo Hudson

Krönika2021-01-22 21:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Första gången var det förlåtligt. Premiärdatumet sattes till 4 april 2020 – men på grund av coronapandemin sköts den upp till november. Coronahösten var desto värre lika, om inte mer, allvarlig än våren och ett andra premiärdatum sattes till 2 april 2021. Under fredagen gick makarna till "No Time to Die" ut med att de skjuter upp filmen en tredje gång. Denna gång till den 8 oktober. 

Nu är den, en gång i tiden hajpade, rullen ett och ett halvt år försenad. Och jag vill knappt se den längre. 

Misstolka mig inte. Jag var jättepeppad inför den 25:e Bondfilmen och grävde tidigt ut så mycket fakta det bara gick när vi fick höra att "Spectre" fick en uppföljare. Inte för att Bond-filmerna någonsin varit särskilt bra. De går att likna vid solförmörkelser – de dyker upp lite då och då och då vill man gärna vara på plats för att bevittna fenomenet. Och hur kan man ogilla en dos av fräsiga Aston Martins, snitsiga klockor och explosioner då och då?

Trots pandemin släpptes Christopher Nolans "Tenet" i slutet av sommaren och genererade cirka 350 miljoner amerikanska dollar redan efter två månader. En rätt låg siffra för en Nolan-film (jämför med "Dunkrik" som drog in cirka 526 miljoner). Regissören uttryckte dock själv sin besvikelse över att andra filmbolag valde att senarelägga premiärer istället för att anpassa sig till det rådande läget, skriver Variety. 

De finns dock de som rättat sig efter pandemin och dess restriktioner. "Wonder Woman 1984" släpptes på HBO Max, "Mulan", på Disney plus och Tom Hanks "Greyhound" på Apple TV+. Jag har full förståelse för att det inte bara är att trycka på en knapp för att en eventuell kioskvältarrulle ska hamna på en streamingtjänst. Kontrakt ska ses över och det måste förhandlas med sponsorer och skådisar om ersättning som plötsligt inte förhåller sig till antalet sålda biljetter.

Men det verkar som att MGM, vilka står bakom Bondfilmerna, inte vill svälja sin stolthet. Enligt rapporter har det förts diskussioner med streamingbolag om att sälja filmen. Men det är bara att prislappen varit på minst 600 miljoner dollar. Alltså nästan fem miljarder svenska kronor. Vilket är nästan dubbelt så mycket som streamingjätten Netflix dyraste serie hittills, "The Orange is the New Black", kostat att producera. 

Givetvis är det inte heller någon som har nappat. 

Den nya Bondfilmen var svindyr att producera. Men satsningen på 250 miljoner dollar har redan gått back hundratals miljoner kronor på grund av senareläggningarna. Det medan andra filmbolag, även de med sponsorer, lyckats övertala samarbetspartners att satsa på streamingtjänster istället (Se Eddie Murphys "Coming 2 America" som såldes till Amazon trots kontrakt med bland andra McDonalds). 

Det är antagligen svårt att övertala en filmmagnat att sälja filmen till en strömningstjänst trots mindre intäkter. Det finns ingen hembygdsföreningsmentalitet där man värnar om lekmännens kulturella behov i Hollwyood. Men valet att skjuta upp premiären en tredje gång gör Bond-fans, däribland mig själv, bara irriterade. Inte minst blir förväntningarna skyhöga när de nu ruvat på filmen i ett helt år. 

När biograferna öppnar igen kommer "No Time to Die" dessutom drunkna i alla andra premiärer som kommer äga rum under den eventuellt coronafria hösten. Jag tror inte att MGM kommer få den lukrativa succévältaren de hoppas på. Då har den "nya" Bondfilmen redan hunnit bli gamla nyheter.