1. Danny Saucedo – Dandi dansa
Låten: Funkig gladpop med nonsens text på svenska. Visst svänger det, men Danny kan bättre. Betyg 3
Framträdandet: Bästa showen i år och wellpappen sticker ut bland alla sterila ljuseffekter. Betyg 5
Särskild egenskap: Älskar Dannys kostym!
Trolig placering: Internationella juryn kommer troligen inte att köpa flyttkartongerna. Plats 6
2. Klara Hammarström – Beat Of Broken Hearts
Låten: Modern poplåt med en av tävlingens bättre refränger. Betyg 3
Framträdandet: Klara Hammarström utstrålar vilja och kämpaglöd, men det blir lite för stillastående. Betyg 3
Särskild egenskap: Silvrig, discoinspirerad robotdräkt ger pluspoäng!
Trolig placering: Klara har en liten bit kvar till toppen, men kommer säkert att kämpa sig dit en dag. Plats 9
3. Anton Ewald – New Religion
Låten: Dansvänlig poplåt med lite stökig produktion som inte vill fastna. Betyg 2
Framträdandet: Mycket dans och ganska andfått. Betyg 3
Särskild egenskap: Saknas.
Trolig placering: 8
4. The Mamas – In The Middle
Låten: Jublande glad gospelpop, som snabbt glöms bort. Betyg 2
Framträdandet: Klanderfritt och väldigt mycket guldglittrande tyg. Betyg 4
Särskild egenskap: Dessa tre kvinnor sprider feelgood kring sig.
Trolig placering: Alla gillar The Mamas. Plats 3
5. Paul Rey – The Missing Piece
Låten: Finstämd vispop som inte riktigt lyfter. Betyg 3
Framträdandet: Charmigt med också lite ängsligt och enformigt. Betyg 2
Särskild egenskap: Sticker ut i startfältet med sin avskalade form.
Trolig placering: 12
6. Charlotte Perrelli – Still Young
Låten: Gäsp. Det här är så gammalmodigt och ointressant. Betyg 2
Framträdandet: Påkostat och genomarbetat men ack så stelt. Betyg 3
Särskild egenskap: En klänning i fokus och övertydliga catwalk-referenser rimmar inte riktigt med låtens budskap.
Trolig placering: Charlotte Perrelli syns överallt just nu, och det ger utdelning. Plats 7
7. Tusse – Voices
Låten: Börjar bra och uppdaterat men utmynnar i en klyschig mellofefräng som jag har tycker mig ha hört tusen gånger förut. Betyg 4
Framträdandet: Rösten och utstrålningen! Tusse är en stjärna. Snygg, androgyn outfit har han också. Betyg 5
Särskild egenskap: Tusse har gjort ett starkt intryck i alla intervjuer.
Trolig placering: Han vinner svenska folkets röster men snuvas på segern av den internationella juryn. Plats 2
8. Alvaro Estrella – Baila Baila
Låten: Harmlös och glad och helt osexig latinopop. Betyg 2
Framträdandet: Proffsigt och säkert, men snabbt bortglömt. Betyg 3
Särskild egenskap: Att den helt saknar särskilda egenskaper.
Trolig placering: 11
9. Clara Klingenström – Behöver inte dig idag
Låten: Vispop á la Lars Winnerbäck med stark, personlig text. Betyg 3
Framträdandet: Avskalat, egensinnigt och säkert, men lite blekt i sammanhanget. Betyg 3
Särskild egenskap: Hon har stajlat sig själv och använder loppiskläder – coolt!
Trolig placering: Clara kommer dessvärre inte att vinna internationella juryns poäng. Plats 4
10. Eric Saade – Every Minute
Låten: Årets bästa Melodifestivallåt, snyggt producerad, uppdaterad och catchy. Betyg 5.
Framträdandet: Avskalat med fokus på en otroligt snygg koreografi. Möjligen lite åt det stela hållet. Betyg 4.
Särskild egenskap: Eric Saade sjunger med en nasal, skärande röst, funkar dock ganska bra här.
Trolig placering: Han vinner internationella juryns röster och slår Tusse på mållinjen. Plats 1.
11. Dotter – Little Tot
Låten: Detta är det tredje Dotter -bidraget i Melodifestivalen på senare år, och det känns som man har hört och sett det här nu. Med det sagt, detta är en av de starkaste låtarna. Betyg 4
Framträdandet: Se ovan. Det är inte dåligt. Och Dotter har snyggast scenkläder av alla kvinnliga artister i år. Betyg 4.
Särskild egenskap: Man hör och ser direkt att det är Dotter.
Trolig placering: Hon går miste om segern i år igen. Plats 5
12. Arvingarna – Tänker inte alls gå hem
Låten: Gillar man dansbandsmusik så gillar man Arvingarnas köttiga styrdansrökare. Betyg 3
Framträdandet: Starkt, tajt och levererat med vad som ser ut som genuin glädje. 4
Särskild egenskap: Arvingarna känns kvällspigga, det verkar faktiskt som att de inte vill gå hem.
Trolig placering: Internationella juryn har nog glömt "Eloise" från 1993, så de får nöja sig med låga poäng. Plats 10