Kändisar eller jazz? Det här vill ni läsa och inte läsa

Handen på hjärtat kära läsare – vad vill du helst läsa om på våra kultur- och nöjessidor? Är det om en banbrytande konstnär eller om en influencers senaste eskapader?

Våra läsare på kultur- och nöje vill helst ha artiklar om kändisar och älskar listor. 
Mest läst är topplistor över sörmländska stjärnor med många strömningar på Spotify eller vilka som tjänar mest.

Våra läsare på kultur- och nöje vill helst ha artiklar om kändisar och älskar listor. Mest läst är topplistor över sörmländska stjärnor med många strömningar på Spotify eller vilka som tjänar mest.

Foto: TT

Krönika2021-02-27 09:36
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag kan tänka mig att många av er svarar att ni vill läsa om lokala kultur- och nöjeshändelser, som konserter, humorshower, teaterföreställningar, konstutställningar och spännande kulturpersonligheter.

Så skulle jag förmodligen själv svara om jag fick frågan, fast jag vet att det inte alltid stämmer. 

Sedan flera år tillbaka har vi skaffat oss bra koll på vad ni läsare faktiskt läser. Både genom olika undersökningar och genom att vi i realtid kan se exakt hur många som läser de artiklar vi publicerar på våra sajter. Vi kan även se hur lång tid en läsare i genomsnitt spenderar på en specifik artikel eller hur åldersfördelningen ser ut bland dem som läser den.

Jag ska vara brutalt ärlig. Väldigt få av er vill läsa om konst. Ännu färre vill läsa om jazz. Inte särskilt många intresserar sig för klassisk musik eller popmusik med nya eller smala artister.

Desto fler vill veta mer om influencers och personer från trakten som deltar i reality-tv. Och ni älskar listor av typen "Så mycket tjänar Sörmlandskändisarna", som faktiskt är den mest lästa kultur- och nöjesartikeln på våra sajter det senaste halvåret, skriven av Markus Aamisepp.

Andra kultur- och nöjesartiklar som varit populära har rubriker som "Tatueraren: Det här ska du INTE tatuera in i år" och "Sörmlänningarna som har flest lyssningar på Spotify".

Krönikor om tv-serier lockar ofta till läsning, särskilt om de har negativa rubriker som "Hon är den vidrigaste karaktären i rutan just nu" (handlar om Colin Nutleys tv-serie "Bröllop, begravning och dop").

Artiklar om traditionella kultur- och nöjeshändelser är oftast inte lika uppskattade, men det finns undantag. Recensioner och liverapporteringar från konserter och shower kan nå riktigt höga läsarsiffror, särskilt när artisterna har koppling till tv, som när Melodifestivalen kom till Stiga Sports Arena i Eskilstuna i fjol.

Intervjuer med lokala profiler, som Eva Axelssons "Martin Sköld ska volontära och fota för flyktinghjälp" lockar också till läsning. Martin Sköld är ju dessutom en av medlemmar i avsomnade bandet Kent, och artiklar om Kent är alltid populära. 

Åldersfördelningen då? Våra äldre läsares vanor skiljer sig inte särskilt mycket från de yngres. De som är i åldern 65-74 år gillar artiklar som "Han gifter sig med främling i tv: 'Pulsen var hög'" i lika stor omfattning som 45-54-åringarna.